Donderdag 30 oktober [18.30 plaatselijke tijd] - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Donderdag 30 oktober [18.30 plaatselijke tijd] - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Donderdag 30 oktober [18.30 plaatselijke tijd]

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 Oktober 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Ik ben er! Het is weer als thuiskomen. De luchten, de mensen, de omgeving. Het enige wat dan toch ontbreekt is dat ik meteen vloeiend in het Koreaans kan communiceren. Dat komt ook omdat men bij het zien van een witgezicht het onmiddellijk in het engels probeert. Dat zal voor Myung straks anders zijn ;-)
De vlucht met Finnair ging prima. Zo'n tussenstop van twee uur is ook geen ramp, want dan kun je even goed de benen strekken. De luchthaven van Helsinki heeft iets knus. Niet vervelend om even te verblijven dus.
Op Incheon [luchthaven] heb ik nog even een foldertje bij de 'tourist information' gehaald en meteen bij de dame aldaar gecheckt of de bus die ik bedacht had [van internet gehaald] ook echt zou gaan stoppen bij Jongno-sam-ga. Het klopte, de bus kwam binnen tien minuten en toen ik uitstapte wist ik waar ik was. Dat is wel handig, want anders ben je in eerste instantie afhankelijk van een taxichauffeur om je naar het juiste hotel te brengen. Ik wist waar het was. Herkenningspunten genoeg. In elk geval wist ik in welke straat het was. Dezelfde straat als het 'Emerald'-hotelwaar ik in 2005 een paar dagen was. Als je dan die straat in loopt dan zie je het nog niet meteen. Hotels hier in Korea hebben geen grote brede voordeur. Zelfs geen smalle onopvallende voordeur. Ze hebben een parkeerterrein en daar hangt een soort lamellengordijn voor dat een halve meter van de grond eindigt. Dat is om binnenrijdende mannen die met een scharreltje een hotel bezoeken snel aan het gezicht te onttrekken. Je moet dus tussen die lamellen door en dan een deur zoeken. Die zit ook niet altijd aan de straatkant in het zicht. Maar het is gelukt. Helaas was de ondolkamer nog niet schoon en de dame van het hotel zei dat die kamer 'velly smol' was, maar ik heb gevraagd of ik morgen even mocht kijken en desgewenst mocht verkassen. Ik werd bij binnenkomst begroet door de onmiskenbare schelle stem van een teckel. Omdat Goofy zichzelf niet zal teleporteren naar Korea....wist ik dat het een ander familielid van haar moest zijn. Een kleine gladhaardame die naar de naam Kani of Kami luistert. Ja, zoveel heeft Yumi ons nog wel geleerd dat ik kan vragen wat de naam van de hond is...
Nuttiger dingen lukken misschien niet, maar dit wel.
Ik heb voor 1 dag betaald. Morgen weer voor 1 dag en zo voort. Zo blijft het voor de eigenares van het hotel ook spannend en doet ze haar best om haar klant te houden...
Inmiddels ben ik meer dan een etmaal wakker. In het hotel heb ik wel even twee uurtjes gepit met een wekker in de aanslag. Er na ben ik even naar wat bekende plekjes gelopen om het gevoel weer terug te krijgen. Het paleisje waar Eef voor misdienaar speelde in mei was een prettige oase van rust en roestige bomen om even bij te komen. Insadong een bruisende straat en de Jongno natuurlijk.
De 'opdracht' van Els is al volbracht. Zit in mijn tas. Was op Insadong ook te koop, dus voordat ik het kon vergeten maar meteen gedaan. Ik kreeg ook nog een interview door twee studenten die een 'foreigner' moesten interviewen over de jonge Koreanen die zich al dan niet in de schulden steken om mee te kunnen doen met het kopen van merkkleding, merkgadgets, electronica en zo voort. En of dat in mijn land ook voorkwam en wat ik daar van vond. Pffff...even nadenken hoor na zo'n slordige 22 uur wakker zijn. Maar gelukkig was het meerkeuze. Dat ging nog wel. Ter bewijs moest ik ook nog even op de foto met een van de twee. Het is een gek gevoel. Ik ben hier nog geen halve dag en het lijkt of ik er al weer veel langer ben.
Op straat heb ik een 'pae' gekocht. Ze hadden ook 'kam' en mandarijnen van Jeju en die zijn superlekker, maar de koelkast is niet zo heel groot, dus morgen maar weer.
Ik kijk even of het foto's opladen in deze pc-bang snel gaat. Zo niet, dan komen de foto's [of de rest van de foto's] morgen wel.
Zo, jullie gaan straks aan de bruine boterhammen of muesli en yoghurt voor de lunch. Ik ga me te buiten aan overheerlijke mandukuk.

• 30 Oktober 2008 - 10:25

Myung:

reactie op foto #4:
    je moet ook bóven het rooster gaan hangen, met één been op een bankje, één arm leunden tegen de boom, met je andere arm je camera vasthouden en dan klikken..:)

• 30 Oktober 2008 - 11:16

Anouk:

Annyong Willie,

Leuk dat je weer in seoul bent! Ik ben jaloers...zou ook graag weer eens voet op koreaanse bodem willen zetten.
    Ben je dit keer op eigen kracht?
    in ieder geval veel plezier. x nook
    ps misschien eens leuk om te bezoeken is sinchon....en hong dae

• 30 Oktober 2008 - 14:20

Ted:

Nou meid heerlijk voor je dat je je weer helemaal "thuis" voelt, dat maakt een goed begin van de vakantie waar.
    Je laat er geen gras over groeien betreffende die boom met tekst, heb je al gekeken of je ze er uit kan wippen???????? in je voortuintje, heb je wel iets HEEEEEEL aparts en van ver, hahahah.
    Groet Ted

• 30 Oktober 2008 - 19:15

Marga:

Hoi Willy,

Op een of andere manier heb ik je vertrek gemist, maar reis ik nu weer lekker met je mee. Ik vind het allemaal wel heel moedig van je zo in je eentje. Veel plezier daar in je bijna "thuisland"!

Groet van Marga

• 30 Oktober 2008 - 19:35

Chris Lee En Romy:

Hoi Willy, fijn dat je goed bent aangekomen. Wat een prachtige foto's nu alweer. Wij willen ook nog steeds een keertje saampies naar Korea. Hoop dat het er nog eens van komt. Lekker dat je zo'n thuiskom gevoel hebt. Geniet ervan. Kijken weer uit naar je avonturen.

Liefs Chris, Lee en Romy

• 30 Oktober 2008 - 21:57

Joanne:

Hoi Willy,

Je bent weer ´thuis´.

• 31 Oktober 2008 - 21:59

Els:

wat een mooie fotoos en één speciaal voor mij!Zie onze reis weer voor en ben een beetje jaloers hoor. en fijn dat je de kaarten al hebt.Geniet met volle teugen!