maandag 3 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu maandag 3 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

maandag 3 november

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

03 November 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Ik was laat gaan slapen vannacht. De koreaanse televisie [een slordige 150 zenders kunnen we in het hotel krijgen] had veel aardigs te bieden. Overigens kan ik alleen van de kinderprogramma's [niveau 'teletubbies'] een en ander volgen qua tekst. Verder kun je veel raden, zeker als het om het nieuws gaat waar je plaatjes bij te zien krijgt, maar echt hele volzinnen echt volgen is er nog niet bij.
Vanochtend was ik dan ook niet vroeg wakker. In plaats van richting winkels ben ik richting Jogyesa gegaan. Dat is de grootste boeddhistische tempel in Seoul. Ik was er in 2002 even kort geweest, maar toen was het na een minutt of 15 weer doorwandelen naar het paleis wat er vlak in de buurt is. Nu kan ik mijn eigen tijd bepalen en dat doe ik dan ook. Ik heb een filmpje gemaakt bij de tempel; niet omdat er veel in bewegende beelden te vangen viel als wel om het geluid van de zingende monnik vast te leggen. Men was bezig om de gordijnen van lampions die over het hele plein hingen naar beneden te halen. Op het plein voor de tempel staat ook hier een enorme 'scholar tree'. Binnenkomend bij de dame die de folders in het engels beheerde en die achter de deur 'foreign visitors' huisde, werd ik uitgenodigd om een lotuslampion te maken. Ook nu dus weer heerlijk dat ik met niemand rekening hoef te houden, want de 'twenty minutes' die ze zei dat het maken zou duren werden er 40. En dat lag niet aan mijn klunzigheid in het knutselwerk, maar aan het feit dat zij twee langdurige telefoontjes er tussendoor kreeg. Dan kan ik toch wel weer voldoende van zo'n telefoongesprek volgen dat ik begreep dat het ging om de grootte van de groep die er moest zijn voor een 'temple-stay'-groep en dat er nog twee mensen bij moesten. Het werpt dus toch nog wel wat vruchten af die koreaanse lessen. De mevrouw, vrijwilligster bij de tempel, was helemaal onder de indruk van mijn verfromfraaide kleine papieren lotuslampionnetje dat de hele weg al aan mijn rugzak hangt. Die komt van de Bomeosa [tempel bij Busan] en die heb ik daar op 12 mei j.l. gekocht bij een meisje tijdens de viering van Boeddha's verjaardag. Vanaf die dag is-ie meegereisd aan mijn rugzak en voor vertrek afgelopen woensdag heb ik 'm aan mijn nieuwe rugzak gehangen. Gevlekt, verfrommeld en gedeukt, maar hij hangt er nog.
Pas na het bezoek aan de tempel ben ik op cadeautjesjacht gegaan. Wel steeds goed voelen hoe zwaar iets is voor ik iets koop, want de vliegtuigkilo's zijn niet rekbaar.
Inmiddels was het al weer tegen half zes, dus ik heb mijn aankopen in het hotel gebracht. Nu eerst kijken of de foto's willen opladen [hangt er maar net vanaf op welke p.c. je bezig bent; sommige zijn zeer weerbarstig] en als het lukt krijgen jullie plaatjes er bij.

• 03 November 2008 - 09:58

Ted:

Hoe bevalt dat nu dat weerbarstige?????? vervelend he, ja dat vind ik ook, hahahahahah, maaaar toch ben ik blij voor je dat je jezelf zo goed vermaakt, dus toch een week extra, zie je wel ik had het al gezegd, de 10 dagen vliegen om.

• 03 November 2008 - 11:51

Joanne:

Nou meid mooi geknutseld hoor!

• 03 November 2008 - 12:57

Trees:

Leuk, Willy, jouw reisbelevenissen op de jouw zo eigen manier verteld!
    Misschien kan je thuis ook Lotusbloemen maken en aan de man brengen. Voor een vijfde koreaans reisje!
    Liefs en groetjes

• 03 November 2008 - 13:00

Willy:

Ik heb al materiaal voor nieuwe lotusbloemen meegekregen Trees. Het reisspaarpotjesidee leg ik in de week.

• 03 November 2008 - 18:47

Jannie Brouwer:

Hoi Wil, je ziet wel weer dat je erg geniet van al dat moois. Houen zo!

With love from Leiden

• 03 November 2008 - 19:31

Marianne:

Ha Willy, jij vermaakt je prima, zo te lezen. lekker in je eentje, kun je doen wat je wilt! Enne niet te bruin worden hoor, steken wij zo af.... groetjes!