Maandag 25 april; bezoek KSS en national cemetary - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Maandag 25 april; bezoek KSS en national cemetary - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Maandag 25 april; bezoek KSS en national cemetary

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

25 April 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Maandag 25 april; bezoek KSS en national cemetary

De strategie van twee uur slapen gisteren en daarna gewoon naar bed heeft gewerkt: ik heb heerlijk geslapen, ondanks het wat harde matras en was –weliswaar met behulp van wekkertje en telefoon– redelijk op tijd weer wakker. We hadden genoeg tijd om even koffie te drinken voor we de bus gingen pakken richting Ui-dong voor ons afgesproken bezoek bij de Korean Social Service. Ik had van Don de tip gekregen dat bus 151 vanaf Anguk-station richting Ui-dong en een rechte streep naar de KSS gaat en dat was erg prettig. We hoefden nu niet eerst over te stappen of te zoeken, maar konden zonder oponthoud naar halte Greenpark Hotel. Ik had de buschauffeur gevraagd te roepen als we daar zouden zijn, maar bij nader inzien had dat niet eens gehoeven, want het was simpelweg de laatste halte voordat de bus weer terug ging op zijn route. Lee en ik herkenden de weg naar boven langs het stroompje ook al. Inmiddels is er ook een brug gemaakt die vlak voor de ingang van de KSS eindigt. We hadden dus een halte eerder kunnen uitstappen en via het busstation over de brug kunnen gaan. Maar we waren toch ruim drie kwartier te vroeg, dus was de langzame weg wel zo prettig. We werden in de spreekkamer van de KSS gelaten en hebben een onderhoud met Mrs. Kim gehad. Lee heeft ook zijn dossier mogen inzien en heeft een fotootje, gemaakt in die eerste drie maanden van zijn leven, meegekregen. Op de heenweg hadden we gehoord dat bus 151 ook een halte ‘national cemetary’ had en op de terugweg zijn we daar uitgestapt. Een scholiere [met te verwachten basiskennis Engels] wist wel dat hier ergens die cemetary moest zijn, want ze kende de naam van de bushalte, maar zei heel on-Koreaans dat ze verder niet precies wist waar de echte begraafplaats was. Omdat we wel het idee hadden dat de begraafplaats tegen de berg aan zou liggen zijn we zomaar de wijk ingelopen richting bergen. Na wat klimwerk en wat rondkijken zagen we een officieel uitziende ingang en jawel: bij toeval toch de nationale begraafplaats gevonden. Hier zijn enige monumenten voor de gevallenen te vinden en ook flinke velden met allemaal identieke grafstenen. Allen met een ovaal porseleinen foto er op en voorzien van een Koreaans vlaggetje en een struik plastic bloemen: keurig per rij in dezelfde kleur. Voor Koreanen moet een bezoek aan Zorgvliet in Amsterdam een ervaring zijn met alle individueel getinte stenen en monumenten in diverse formaten, kleuren en materialen. Op de terugweg zijn we nog even uit de bus gestapt voor een plasstop voor Romy. Ideaal die OV-chipkaart hier [T-money-card], ook voor dit soort tussenstops. In Insadong hebben we bulgogi en kimchi-zeefruit-pannenkoek gegeten en er na nog een heerlijke cocoa-cappuccino bij Starbucks. Romy heeft het toch maar mooi zo de hele dag uitgehouden en geen gejengel gehoord. En dat is hartstikke knap als je acht jaar bent. Morgen eerst maar eens gaan kijken voor een bodywarmer of jasje voor Romy, want het weer is hier toch iets frisser dan in NL. Woensdag heb ik met Jolien afgesproken, dus dat is voor Chris Lee en Romy een mooie dag om Lotte-World te gaan verkennen. Draaimolens en achtbanen zijn niet helemaal mijn cup of tea.

Voor meer foto's [dezelfde link blijft voor de hele reis geldig]:

• 25 April 2011 - 15:16

Janine:

Willy, het is weer heerlijk om met je 'mee te reizen'. De bekende plaatjes van het KSS kindertehuis ....
    Voor jou nu een reis anders dan anders, met een heel gezin op stap. Dan ga je dingen toch vanuit een ander perspectief bekijken. Dus zelfs voor jou een een soort ontdekkingsreis in een verder zo vertrouwd land ;-)

• 25 April 2011 - 18:08

Joanne:

Hoi Willy, heerlijk ome weer met je mee op reis te mogen. Wens jullie allemaal een hele fijne tijd toe.

• 25 April 2011 - 20:59

DickS:

Ik vind het weer adembenemend!
    Ik vind het ook erg leuk om de familie weer zo op stap te zien!
    Die poster, waar een figuur twee draadjes aan elkaar probeert te maken, daar staat wat tekst boven. Die tekst in Koreaans heb ik geprobeerd te vertalen. Dat is met hulp van Internet niet moeilijk, dacht ik. Er komt een tabel met gestileerde letters; er komt een tabel met een 96 gecombineerde letters.
    Er komt een uitleg, dat de 1e letter de 2e onder zich heeft staan en de volgenden rechts daarvan.
    Ik heb de puzzel opgegeven.
    Nou ja, het plaatje is duidelijk: blijf met je fikken van open elektriciteit-draden af!
    DickS

• 26 April 2011 - 08:45

Anne-Mieke:

Wauw wat een reisverslagen, respect! Morgen zie je Jolien? Ben erg benieuwd!
    Gezellige tijd!!! Ben jaloers!!!!
    Liefs Anne-Mieke

• 26 April 2011 - 16:36

Willy:

Letterlijk vertaald staat er 'pas op schok' boven aan dit waarschuwingsbord Dick.
    Even de app 'itranslate' downloaden op je smartphone en toetsenbord Koreaans installeren en je kunt alles zo vertalen!