Woensdag 27 april: Insadong, Pascucci en Suwon - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Woensdag 27 april: Insadong, Pascucci en Suwon - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Woensdag 27 april: Insadong, Pascucci en Suwon

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

28 April 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Woensdag 27 april: Insadong, Pascucci en naar Jolien in Suwon
Vandaag zijn Lee, Chris en Romy naar Lotte World: het Koreaanse antwoord op Disney World of Euro Disney. Dat is niet echt mijn ding en ik heb na lestijd een afspraak met Jolien in Suwon. Mooie gelegenheid dus om ’s morgens eens op mijn gemak op zoek te gaan naar een paar spulletjes die aan me gevraagd zijn om mee te brengen. Ja Els, de portemonnee is gelukt. Ook een bezoek aan Pascucci, mijn favoriete koffietentje, was nu aan de beurt. Starbucks is prima, maar daar draaien ze niet mijn soort muziek en bij Pascucci zit ik altijd te genieten van de muziekkeuze: oudere jazz. Je zou denken dat een dergelijke muziekkeuze slechts mensen van zekere leeftijd zou aantrekken, maar de gemiddelde leeftijd van de Pascucci-bezoekers is ergens rond de 20.
In de middag ben ik met de subway naar station Sadang, ten zuiden van de Han [-rivier] gegaan. Daar kon ik op bus 7000 of 7001 stappen en de halte vond ik inderdaad pal naast exit 4 van het subwaystation. Nog half uurtje bussen en Jolien stond al bij de bushalte te wachten. Ik had vanuit de bus naar haar gebeld dat ik er aan kwam, zodat ze het tijdstip enigszins kon inschatten en niet tijden lang bij die bushalte hoefde te staan. Ik herkende Jolien vanuit de verte. We hadden elkaar nog nooit ‘live’ ontmoet, maar ik had haar natuurlijk wel op vele foto’s gezien. Haar leuke fel-roze jas springt er vrolijk uit in het straatbeeld van Suwon en dat was wat me al vanuit de bus opviel. Eerst hebben we op het mooi aangelegde universiteitsterrein een rondje gemaakt om een idee te krijgen waar Jolien al die maanden rondloopt. De bloesem was al grotendeels uit de bomen gewaaid, maar hier en daar waren wel mooie felle kleuren van de azalea’s te zien. We hebben heerlijk gegeten bij een barbecue-restaurant. We kregen wel een keer of vier een nieuw rooster, omdat het rooster wat we aan het gebruiken waren nogal zwart werd. Of dat kwam omdat we nou aan het klungelen waren of dat het een gewone service van de zaak was weten we nog niet, maar het was wel een prettige omgeving. Bij veel Koreaanse restaurants is het een kwestie van eten en wegwezen, want het lekker rustig zitten tafelen is niet in Korea uitgevonden. Hier bij dit bbq-restaurant kon je wel gewoon lekker zitten en had je niet het gevoel dat ze de tafel al wilden afruimen en schoonpoetsen. Na het eten hebben we nog koffie gedronken bij een leuk koffietentje. Hele rijen boekenkasten in blank hout boven je hoofd aan de muur en er zaten inderdaad mensen te lezen. Behalve dat zaten er ook veel mensen met enig elektronisch apparaat. Telefoons waar film op gekeken wordt, laptops, het is hier heel normaal. Ook als mensen tegenover elkaar zitten en in gesprek zijn heeft doorgaans minstens een van de twee of drie personen een telefoon in zijn hand en kijkt op een schermpje. Multitasking….of onbeleefd. Hier wordt het in elk geval als heel normaal ervaren. Om het tafeltje stond er op de muur een bordje ‘plug in’ [waarschijnlijk speciaal voor de internationale studenten in het Engels] met een pijl naar beneden. Daar bevond zich een stopcontact. In andere koffietentjes is een stopcontact onder de tafel ook heel normaal. Als je die voorzieningen niet hebt zul je hier in Korea een deel van je klanten kwijtraken vermoed ik. Bij de bus aangekomen zei het elektronische bord dat bus 7000 er nog 7 minuten over zou doen, maar we knipperden een keer met de ogen en toen stond er opeens een 7001 bij de halte. Snel afscheid genomen en de bus in gesprongen. Op de terugweg makkelijker dan op de heenweg, want Sadang-station is het eindpunt van die bus, dus ik hoefde niet op te letten welke halte ik er uit moest. Met een vlotte verbinding met bus, subwaylijn 4 en daarna lijn 3 was ik ongeveer kwart voor elf bij Anguk-station. Een geslaagde dag.
Filmpje verkeersbeeld Seoul schuin tegenover Pascucci: http://www.youtube.com/watch?v=LATCCqErmoM
Foto’s zijn te vinden hier : https://picasaweb.google.com/101783544665887710653/Korea2011?authkey=Gv1sRgCM6q8IOM6uvbfQ&feat=directlink

• 28 April 2011 - 05:57

Anne-Mieke:

Bedankt Willy voor dit reisverslag! Leuk om zo wat te lezen over mijn kleine Jolientje :) !!!! Wat mis ik haar en wat had ik er toch graag bij willen zijn! En erge mooie sokken Willy! Veel plezier weer de volgende dagen, geniet er maar lekker van!

• 28 April 2011 - 08:44

Henk:

Informatief bewegend beeld en geluid.
    'Oma, wat is een monnik?'