vrijdag 4 november: uilendag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu vrijdag 4 november: uilendag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

vrijdag 4 november: uilendag

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

04 November 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen heb ik heerlijk uitgeslapen en de bouwvakkers snapten dat. Die hebben iets geruisloos gedaan tot ik wakker werd of ik heb het niet gemerkt. Beide is O.K. De laatste twee dagen zijn altijd bestemd om nog wat cadeautjes voor thuisblijvers te vinden. En ik had twee gebreide vingerpopjes in de vorm van uilen meegebracht naar Korea met de bedoeling die in het uilenmuseum helemaal achter in de wijk Buckchon achter te laten. Het een liet zich goed met het ander combineren. Ook was ik van plan geweest vandaag mijn camera niet te gebruiken, maar de gelegenheden kwamen als vanzelf richting mijn lens. Eerst bij het koffie drinken op een tweede of derde etage vanmorgen. Het straatbeeld met de handkarren en oude mensen die papier ophalen was van grote hoogte wel te fotograferen. Normaal doe je dat niet, om mensen niet een cameralens in het gezicht te richten.

Flink wat omzwervingen later kwam ik halverwege de middag bij het uilenmuseum aan. Meneer stond in de deuropening en ik had hem alleen even de uiltjes willen geven, maar zo makkelijk kwam ik er niet van af. Hij wist dat ik eerder geweest was, maar niet meer wanneer. Toen ik zei dat dat eind april, begin mei van dit jaar geweest was, kwam boek 8 [bezoekersboeken] tevoorschijn en ja hoor, hij vond al snel Romy's tekening en onze goede wensen in het boek. Ik kreeg een kop koffie aangeboden en ondertussen kwam zijn vrouw thuis. Aardige mevrouw met grijs haar en lief gezicht. Ze was ook erg blij met de uiltjes. Op haar geleide vroeg meneer om mijn naam op te schrijven en waar ik vandaag kom, zodat deze twee nieuwe museumstukken op gepaste wijze ingeschreven kunnen worden in het ongetwijfeld goed bijgehouden register van alle aanwezig uilen.
Ik heb nog even in de bezoekersboeken zitten bladeren. Erg leuk! Uit alle uithoeken van de wereld staan er dingen in. Foto's van mensen die een uil zo groot als een hele bovenarm getatoueerd hadden. Juist: op die bovenarm. En ook iemand die een schouderblad-met-uil had die er niet meer af ging met douchen. Toen ik na de koffie weg wilde gaan, werd ik door mevrouw verrast met het geschenk van het door haar zelf gemaakte kinderboek vol met uilen. Of zij het ook geschreven heeft weet ik niet, maar in elk geval heeft ze alle uilen getekend. Die uil die Romy getekend had zou niet misstaan hebben in dit boek. Beetje jammer dat een boek veel weegt, dus dat wordt zondagochtend de rugtas oprekken.

Op een van de omzwervingen in de wijk bij het uilenmuseum stuitte ik op het 'museum of old fragrance' zoals het enige bordje in het Engels het aankondigde. Ik dacht dus iets te gaan zien, ruiken over oude parfums...maar dat bedoelden ze hier niet. Het was een klein 'huis'museum, zoals er hier zo veel zijn, waar een verzameling van oude en niet eens zo heel erg oude gebruiksvoorwerpen en dingen van alledag uit het Koreaanse huiselijk leven waren samengebracht en tentoongesteld. Kasten en kastjes, kimchipotten, gereedschappen, naaigerei, wekker, telefoon uit de zestiger jaren van de vorige eeuw, twee typemachines, naaimachine, foto's, borduurwerk [overigens met een hele moderne uitstraling] en meer van dat.
De 'old fragrance' slaat hierbij dus op de 'geuren van weleer' en de sfeer van toen. Een grappige ontdekking, want dit huis kon je zo voorbijlopen zonder te zien dat het een museum was.

Omdat ik mezelf een relaxte dag beloofd had, ben ik 's middags uitgebreid thee gaan drinken en jawel, voor het eerst deze vakantie: een heuse punt er bij. De broekriem gaat al een paar dagen op gaatje vier in plaats van gaatje drie, dus het kan.
Normaliter kom ik pas 's avonds het hotel weer in, maar nu ben ik tegen de avond eerst even rugtas en spullen in het hotel gaan brengen en ben een uurtje later, nu eens zonder rugtas, de stad in gegaan om wat lekkers te eten te scoren. En dat is gelukt, al had ik met deze vis [ben even zijn naam kwijt, want het is een Koreaanse vis] aanmerkelijk meer moeite met de graatjes dan met de gegrilde makreel die ik anders wel eens ontleed.

Morgen is het al weer de laatste dag hier.
Die twee weken zijn omgevlogen. Dat omvliegeffect is me niet vreemd. Tot ongeveer de vijfde dag is dat nog van je af te houden en dan is het een race naar de dag dat je weer op het vliegveld verwacht wordt.
Morgen eerst eens kijken of ik er zonder groepsgebeuren bij Jongmyo in mag en het daar niet te druk is.
Dan bril ophalen; heel benieuwd.
En dan 's avonds naar het lampionnenlint op de Cheonggyecheon.
Dat is een mooie afsluiting van de vakantie. Keurig op tijd regelen ze dat hier voor me. Vanavond zijn de lampionnen ook al aan, maar ik denk dat het nu nog drukker is dan het morgen zal zijn. Morgen verwachten ze namelijk iets minder mooi weer en zelfs regen. Het is nu nog 22 tot 24 graden overdag. Vandaag was het bewolkt, dus dan krijg je dat warme-klamme-deken-gevoel.
Het is hier nu rond zes uur donker. De lampionnen worden elke dag om vijf uur 's middags aan gezet. Allemaal led-verlichting, want Seoul let op het stroomverbruik. Is wel nodig ook, want als je ziet hoe veel hier verlicht is 's avonds en soms de hele nacht, dan kan dat echt niet meer met gloeilampen.

Foto's komen weer op:
https://picasaweb.google.com/101783544665887710653/Herfst2011De8eKeerNaarKorea?authuser=0&authkey=Gv1sRgCO7Au4yAqeWqGQ&feat=directlink

  • 04 November 2011 - 13:01

    Daphne:

    Leuk om via jou een kijkje in de keuken van Korea te maken. Alvast een goede reis toegewenst!!

  • 04 November 2011 - 14:00

    Joanne:

    Hoi Willy, heb weer genoten van je reisverslagen en de prachtige foto´s. Wens je een hele fijne laatste dag toe en een goede thuisreis. Kijk uit naar je volgende reis. Groetjes Joanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 178618

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: