zaterdag 5 november deel 1; foto's foetsie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zaterdag 5 november deel 1; foto's foetsie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zaterdag 5 november deel 1; foto's foetsie

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

05 November 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Wat een mazzel dat ik alle foto's van mijn camera naar de laptop had overgezet en dat ze opgeladen zijn naar Picasa.
Vandaag bij het verlaten van het Jongmyo heiligdom, waar ik prachtige foto's gemaakt had, ging de camera raar doen. Niet meer aan en als je de stroom er af zette ging de lens niet meer dicht. Foutje bedankt. Wat ook bleek: de foto's van dit voorjaar stonden nog op het memorystickje in de camera en de nummering was inmiddels een duizendtal rond en dan gaat-ie dezelfde fotonummers weer gebruiken... en nu zijn dus alle foto's van deze reis tot de camera-haperingen vanmorgen, foetsie verdwenen, verschwunden, missing, lost, in het niets opgelost. Zo kan een kleine dwangneurose van altijd zorgen dat de foto's óók nog ergens anders staan [laptop of usb-stick] je redding zijn als het om fotoherinneringen gaat.
Voordat ik vandaag naar het Jongmyo heiligdom ging, ben ik eerst langs de lange rij onverlichte lampionnen gelopen. Zo 's morgens durf ik dat nog wel aan de waterkant. Vanavond als het heel erg druk is, dan durf ik niet naar beneden. Dan is de mensenmassa tussen de kademuur en het water een massief gebeuren en daar wil ik niet tussen zitten. Dat gevoel van nergens heen kunnen vermijd ik liever. Alle foto's van de onverlichte lampionnen zijn dus ook foetsie. Jammer, maar hopelijk doet de camera vanavond wat er van haar/hem verwacht wordt en komt het dan nog wel goed met die foto's.

Het Jongmyo-heiligdom is alleen op zaterdag toegankelijk zonder dat je in een groepsrondleiding moet deelnemen. Maar vandaag was er veel meer aan de hand: er werd een hele toestand voorbereid met geluidsinstallaties, stoelen, matjes en veel veel mensen in traditionele kledij. Veel mannen in keurig pak die bij de tafel buiten een geel lint gingen halen dat op hun borst gespeld werd. Ik zag de aankondiging [ja, stond ook op een foto] dat er vandaag van 14.00-17.00 uur een voorouderverering gehouden zou worden. Bij de grote hal zag je ook al allemaal tafeltjes met mooi opgepoetst serviesgoed en veel etenswaren staan. Dit hoort bij de voorouderverering. Die zijn de koningen die hier begraven liggen, dus niet de eersten de besten.
Wie toch nog wat beeld wil hebben bij Jongmyo kan dat onder deze link vinden:
http://www.yunphoto.net/hl/wh7-1.html
Net bij de uitgang, toen ik zo ongeveer bij dat bord stond [dat nu wel op de foto staat], ging de camera aan het sputteren. Ik heb heftig teruggesputterd, want dit was de afspraak niet. Camera mag alleen maar mee op reis alstie doet waarvoor-ie is aangenomen. Dat gaat al jaren goed overigens.
Nu heb ik een nieuwe map gemaakt op de memoriestick en de foto's van 'series'af gezet, zodat er gewoon doorgenummerd kan worden. Ik denk dat het daarmee opgelost kan zijn.
Ik ben niet gebleven tot het hele vereringsgebeuren begon, want dan had ik nog een uur moeten wachten en ik had een afspraak met de brillenboer.
Daar was ik keurig op tijd en na zorgvuldig pootjes op de verschillende stand van mijn oren gebogen te hebben, kleine plastic dopjes over de metalen schroefjes geplakt te hebben, de bril in een trilbadje schoongemaakt te hebben kon ik 'm uitproberen.
Ik kreeg in half Koreaans, een beetje Engels en de rest handentaal de waarschuwing mee dat ik bij de trappen en roltrappen op moest passen. Dat had ik vorige week met de paarse bril ook al bemerkt. Dat is even wennen, maar de wereld ziet er wel weer heel helder uit zo. Het kleine schermpje van mijn camera is nu ook duidelijker te zien.
Straks eerst maar eens wat gaan eten en dan zien of de lampionnen goed te zien zijn vanachter de reling van de bovenkade van de Cheongcheon.


  • 05 November 2011 - 09:11

    Henk:

    Meneer B.Embo zegt dat de bril U heel goed staat maar vraagt zich af waar de glazenwissers zitten.

  • 05 November 2011 - 09:47

    Janine:

    Tja, dat opslaan op een laptop werkt wel in Korea, maar helaas niet in crimineel Rotterdam zoals wij hebben ondervonden ....
    Ik heb weer heerlijk met je 'meegereisd' de afgelopen twee weken en heb weer ideeën opgedaan voor onze volgende trip naar Korea. Goeie vlucht terug, en tot de volgende les. Goed het liedje oefenen hè ;-)

  • 05 November 2011 - 16:52

    Daphne:

    das mooi grrrrrrrrr, heb het ook een keer gehad in nieuw Zeeland. Gelukkig stonden ze toen op waarbenjij. Bij jou ook gelukkig!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 178622

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: