dinsdag 1 mei, een subtropische dag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu dinsdag 1 mei, een subtropische dag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

dinsdag 1 mei, een subtropische dag

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

01 Mei 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Was ik vandaag eigenlijk van plan geweest om naar Suwon te gaan naar het grote openluchtmuseum daar, ben ik toch blij dat ik dat niet gedaan heb. In 2002 ben ik er kort geweest met de groep waar we toen mee reisden. Ik heb altijd gedacht er nog eens naar toe te gaan, want die dag, in juli, was het er zo heet dat ik alleen langs alle kantjes met schaduw gelopen ben. Dus daar naar toe gaan met de weersvoorspelling van vandaag zou niet verstandig zijn geweest. Het is weliswaar geen 29 graden meer, maar de 27 of 28 haal je zeker en het is ook wat benauwder in de stad. Gisteren was ik natuurlijk een stuk uit het centrum, maar met deze hitte en een opkomende sluierbewolking blijft de hitte en de uitlaatgassen en alles wat zo'n stad nog meer produceert aan vervuiling in de lucht, wel hangen.
Ik ben maar een beetje mijn neus achterna gegaan vandaag. Bij een museum had ik weer prijs: dicht en wat gezaagd hout achter de glazen deur. Men is aan het verbouwen en dat net als ik een keer daar wil komen kijken. In die zelfde wijk rizzelt het van de museums en museumpjes, maar ik had er even geen zin meer in.

Ik ben nog een keer de drie winkeltjes af gegaan met de papieren lampjes. Ik had er al een gezien, maar wilde met een tweede rondje langs de mogelijke kandidaten kijken of dit echt het lampje is dat in mijn nieuwe kamertje mag komen. Ja dus. Eerste impuls is bijna altijd goed, maar het kan geen kwaad om te checken. Onderweg van alles gezien, maar wie dat op de voet wil volgen raad ik aan de link naar het picasa-album, die ik gisteren op de site gezet heb, te volgen.

Deze keer maar iets eerder dan half vijf gelunched. Half drie lijkt er meer op. Een bulloebelryzmoezzie en een bagel. In het zaakje waar ik voor de lunch was, werd elk item van het menu aangegeven met aantal kalorieen en ook dat er van diverse soorten de vitaminen in zaten. Als je dat wilde kon je daar ook een watertje krijgen met een vitaminencocktail. En koffie was er voor de sporters met een 'energy boost' en ook een variatie met veel proteinen. Ik heb mijn ogen uit gekeken. Alles voor een gezonde lunch.

Het waterballet op het Gwanghwamunplein is altijd goed voor een paar vrolijke plaatjes van spelende kinderen. Als het hier warm is houden de ouders hun kinderen niet tegen en ze gaan volop, in al hun -vaak zelfs keurige- kleding het water tegemoet. Dat geeft een zomers gevoel. Ik begreep dat het in NL na een mooie dag weer meteen herfstig is. Misschien dat deze plaatjes helpen om de stemming er in te houden tot het ook in Nederland eens zomer gaat worden.

Vlak bij dat plein langs de Jongno, stond een aantal bussen van de politie. Die staan dan lekker te draaien en diesel te verstoken om de airco aan te kunnen houden voor de agenten. Iets verderop nog een hele trits bussen en veel agenten er naast. Allemaal jochies die nog maar net begonnen zijn met scheren. Wat me opviel is dat de agenten die even buiten de bus waren ook rookten. Dat heb ik toch niet eerder gezien. Ze verwachten duidelijk vanavond iets waar veel mensen bij elkaar komen in die buurt, dus ik denk dat ik er maar weg blijf vanavond.

Na een verse sinaasappel uit de blender gekocht te hebben aan de straat ben ik bij 'mijn' vertrouwde pc-bang aangeland. Even lekker nostalgie met allemaal van die gamende jochies rondom. Jammer genoeg komt er uit het spel van het jochie naast me hele verkeerde knauwerige amerikaanse geluiden. Het is -hoe kan het ook anders- een schietspel en er gaan veel militairen over het scherm.

Als alle foto's op picasa zo van mijn camera in het picasa-album geladen zijn ga ik weer eens verderop. Tegen die tijd zal het wel etenstijd zijn. Eens kijken waar ik trek in heb...

Het wordt nog uitzoeken wat de koelste dag van mijn vakantie wordt voor een bezoekje aan Suwon en het grote openluchtmuseum [folk village], kijk maar:

http://www.weather.com/weather/tenday/Seoul+South+Korea+KSXX0037



  • 01 Mei 2012 - 09:12

    Willy Salemink:

    de link naar het weer doet het niet goed; je moet 'm even helemaal overnemen en plakken in de browser; ook na hernieuwde poging wil het niet lukken om er een directe link van te maken, so solly

  • 01 Mei 2012 - 10:22

    Chris En Lee:

    Heerlijk zeg. Prachtig weer en geweldig die spelende kids. Kriebelt wel hoor als je die ukkies ziet, als k dan het gemekker van die twee boven ons hoor besef je dat t niet alleen maar leuk is....haha! Prachtig lampje, dat gaat m worden? Goeie keus. Het inmiddels bijna half 8 bij jou dus de zwoele avond is begonnen ga ik vanuit. Romy en ik gaan zo naar de fotoshoot, half twee vannacht sliep ze nog niet pf!. Zonnetje schijnt hier af en toe en met onze activiteit in vooruitzicht blij dat het niet zo heet is! fijne avond, we kijken weer uit naar je volgende verslag! Liefs van ons drietjes

  • 01 Mei 2012 - 10:23

    Chris En Lee:

    Oh en de link in de mail doet het gewoon prima trouwens!

  • 01 Mei 2012 - 18:42

    Angelie:

    Hoi Willy.
    Wat heerlijk om weer met je mee te mogen reizen! Geniet van het mooie weer daar, dat heb je dan alvast gehad. Wij houden het hier komende week bij 13 graden en buien. Ach, ja...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 178536

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: