vrijdag 4 mei: arboretum.. toch maar niet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu vrijdag 4 mei: arboretum.. toch maar niet - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

vrijdag 4 mei: arboretum.. toch maar niet

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

04 Mei 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Dat ging me niet nog eens gebeuren van die brandwonden in enige graad zonder dankzegging aan de verzengende zon, dus vanmorgen oren, nek en gezicht in factor 50 gezet; armen kunnen toe met factor 35.
Het plan waarmee ik het hotel verliet was om naar het Nationaal Arboretum van Korea te gaan. Dat ligt wel een lekker stukje buiten de stad, maar ik had een beschrijving van subway en bus. Maarrrr, er stond op de site van de Korean Tourism Information ook dat je je van tevoren moest aanmelden.
Om te voorkomen dat ik de reis voor nop ging maken, ben ik vanmorgen eerst naar de plaatselijke V.V.V. gelopen. De mensen daar zijn altijd erg behulpzaam en op mijn verzoek gingen ze even bellen naar het arboretum. Overigens merkte ik dat ze het maar een gekke bestemming vonden voor een toerist. 'You know that is very far?' en op mijn vraag hoe 'far' zei hij 'about an hour'. Nou, dat vind ik dus niet ver, maar smaken verschillen. Telefonisch kregen ze alleen een bandje. Vandaag was vol, morgen was dicht [want morgen is het nationale kinderdag: 5 mei] en zondag en maandag zijn ze altijd gesloten. Voor dinsdag kon er nog niet gereserveerd worden. De meewarige blikken en waarschuwingen van de V.V.V.-medewerker en de mededeling dat je alleen kunt reserveren als je een smartphone bij je hebt, doet me zo vermoeden dat ik van dat plan ga afzien. Telefoon heb ik wel bij me, maar ik gebruik die uitsluitend met wifi, want anders wacht me straks thuis een vette rekening.

Na deze valse start vanmorgen liep ik zomaar wat verder om een bak koffie te gaan scoren en ja, verrassing: de tentoonstelling in de 6 etages hoge insa-art-galery was open. Niet op gerekend en zomaar op mijn pad. Ik snap nu ook waarom die over het algemeen jonge kunstenaars het zo fijn vinden als er mensen komen kijken naar hun werk. Ze hebben maar 5 dagen om te schitteren. Woensdag open en maandag al weer afgelopen. En als je dan ziet wat een werk het is om sommige dingen op te hangen...
Bij de ingang van de expositieruimten staan mooie orchideeen [sorry, Koreaans toetsenbord kent geen trema] en bloemstukken. Ik heb zo het vermoeden dat diezelfde bloemen er volgende week woensdag voor de nieuwe ronde kunstenaars weer staan.

Er na was ik wel aan een bak koffie toe en bedacht dat het vandaag een goede dag was om een nieuw koffertje te gaan scoren. Niet direct een vervanger van de gehavende koffer die nu met een sticker dichtgeplakt zit, maar een koffer die in het vliegtuig mee mag. Ook wilde ik wel eens zien of het Dongdaemun culture and history centre [zoals de naam van het subwaystation nu al is] nu ook een keer klaar zou zijn. De planning was dat dat eind november 2011 klaar zou zijn, maar vorig najaar heb ik zelf kunnen constateren dat dat nog wel even zou duren. De weg er naar toe was al leuk: marktjes, straatjes, rondscheurende vrachtbrommers, mannen met houten stellages op de rug waarmee ze gekochte waren afleveren, een dame met twee minikeeshondjes in een kinderwagen, hilarisch [Marianne, even oefenen en je kleding aanpassen voor je hier tussen kunt komen lopen.. haha].
En nee, het culture & history centre is nog niet klaar al is te zien dat dat in 2012 wel een keer moet lukken.

Omdat het suf van me was om geen enkel bloesje met een kraagje mee te nemen [en zodoende dus steeds een roodverbrand nekkie aan een dag buiten over te houden] ben ik vandaag op zoek gegaan naar een blouse-met-kraag. Gelukt. De koffers die ze in de grote warenhuizen verkochten waren weliswaar mooi, maar de prijzen waren minder mooi en ik had het vermoeden dat dat minder kon. Op de terugweg ben ik dus wat kleine straatjes in gelopen met van die miniwinkels [formaat grote linnenkast] die hun waren half buiten hebben staan en daar 's nachts ook laten onder een stuk plastic. En ja hoor, in plaats van 135.000 won kon ik een best koffertje scoren voor 70.000 won. Bijna de helft dus. Ik had nog wel kunnen afdingen, maar die mevrouw was zo oprecht blij dat ze iets kon verkopen en haar winkeltje zag er uit of ze de inkomsten goed kon gebruiken, dus heb ik niet afgedongen.

Onderweg, toen ik even aan een kop koffie zat, kwam een 22-jarige studente vragen of ze tien minuten van mijn tijd mocht om haar Engels te oefenen. Gappige ontmoeting en in tien minuten kan iemand veel vertellen over zichzelf en haar moeder [single mother, best bijzonder in Korea] en haar wens om als art-student naar de USA te gaan. Vandaar het oefenen van de taal. Het werd iets langer dan de gevraagde tien minuten, maar het was een leuk gesprek. Aan beide zijden regelmatig onderbroken door een opzoekactie op de telefoon van een woord waar zij het Engels niet van wist of als ze iets van mij niet begreep zocht ik het Koreaans op. Lang leve de smartphones!

Na de koffer in het hotel gebracht te hebben en gevibert [ook zo iets handigs van die smartphone] te hebben met mijn zussie, ben ik op zoek gegaan naar een lekkere avondmaaltijd. Ik had een vegetarische schotel besteld, maar de drie Philippijnse dames naast me, die veel te veel gerechten besteld hadden, vroegen een extra kommetje en gaven me een deel van hun pruttelschotel die op een gascomfoortje stond gaar te pruttelen. Daar zat weer heerlijk vlees in en diverse paddestoelen, dus onverwacht was het toch nog een uitgebreide maaltijd. Tsja, zo val ik niet af natuurlijk, ondanks de dagelijkse kilometers die ik te voet afleg...

  • 04 Mei 2012 - 14:22

    Marianne:

    Hey Willy, als ik nu met het nest van Chelsea in een kinderwagen ging rondtoeren..... Hoeveel Koreanen zullen mij dan fotograferen??? Veel plezier nog daaro (gaat vast lukken)! Groetjes vanuit het KK (Koude Katwijk)

  • 04 Mei 2012 - 14:49

    Willy Salemink:

    Oh Marianne... moeten we doen! Ik heb nog zo'n grote Engelse kinderwagen...kunnen ze allemaal in en ik begrijp dat jij je passend gaat kleden?! ;-)

  • 04 Mei 2012 - 14:56

    Lies:

    Was leuk hè even dat viberen. Weer een ervaring rijker. Werd vanmiddag gelijk gebeld door een oud-collega op Bonaire. Ruim een uur gehangen. Geweldig! Je krijgt blijkbaar als je Viber hebt een berichtje als iemand anders aanmeld. Joep gelijk ook aan de Viber gebracht :-)Was gauw klaar met je reisverslag lezen deze keer :-) Mooi koffertje, gaaf kleurtje makkelijk op de transportband terug te vinden.
    Liefs
    Lies

  • 05 Mei 2012 - 05:29

    Mirjam:

    Bomjour Willy, lees jouw belevenissen nu in Parijs. Tsja niet zo ver als Korea en zo warm.Hier geen factor 50 ! Maar het plezier is er niet minder om !!! Wessel en Eva en ik ook kijken onze ogen uit, lopen kilometers en zijn proffesionele metroreizigers geworden. Wat je daar allemaal meemaakt: treinstel vol feestende hossende verklede studenten(?), prachtige live muziek, gendarmerie, etc. Vanmorgen weer terug naar Leiden met de bus maar ach we hebben heeeeeeeeel Parijs al gezien in de 3 dagen dat we er waren. Heeeeel veel plezier in Korea en ben benieuwd naar jouw verdere belevenissen. Lieve groet en a bientout!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 178538

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: