dinsdag 6 november: beetje aanklooien ;-) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu dinsdag 6 november: beetje aanklooien ;-) - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

dinsdag 6 november: beetje aanklooien ;-)

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

06 November 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Hoe kom je op een regenachtige dag in Seoul er toe je portret te tekenen en aan een visnet op te hangen, je te bukken in een turtle-ship, uitgenodigd te worden voor een templestay, om maar een paar dingen te noemen.
Simpel: niks plannen en maar zien waar je terecht komt.
En dat was vandaag onder andere bij de Jogyesa [tempel] die vanwege het 100-jarig bestaan prachtig versierd was met chrysanten. En als het om versieren gaat zijn de Koreanen degelijk en wordt ook alles versierd. De foto's [rest op picasa zoals inmiddels bekend] laten dat voldoende zien.
Omdat het vandaag weer een regenachtige en koude dag was keek ik wel om me heen waar ik zo af en toe naar binnen kon om mijn handen te warmen. Zo kwam ik via een toevallig opgemerkte roltrap met melding op de balustrade op het Gwangwhamun [plein] in de catacomben onder dat plein terecht. Twee musea en een expositieruimte en diverse restaurants [waar ik niet naar toe ben gegaan] bevinden zich daar onder de grond. Het museum van koning Sejong [die het Hangul, het Koreaanse alfabet uitvond en verbreid heeft] had ik al eens gezien. Er was nu een doorgang naar een ander museum: dat van admiraal Yi Sunshin. Zijn standbeeld staat ook boven op Gwangwhamun.
Het museum waar over de heldendaden van Yi gerept wordt is voor kinderen wel erg leuk ingericht. Ze mogen van stukken voorgevormd hout zelf een turtleschip in elkaar zetten en er is een soort computerspel gemaakt, maar dan met 'echte' geweren. Nou, dat willen schoolkinderen wel natuurlijk. Jammer genoeg was er geen klas met kinderen, want dat is altijd erg leuk om te zien.

Ook onder de grond was in de expositieruimte van het Sejong museum of art een expositie met de titel 'self-made inspiration and laughter exhibition'. Geen idee wat ik me daar bij voor moest stellen, maar het was georganiseerd door de organisatie 'Templestay'. Zij organiseren door het hele land bij Boeddhistische kloosters korte [weekeind] of wat langere programma's om kennis te maken met het Boeddhisme. Het kan variëren van eenvoudige meditatie en theeceremonie tot een wat straffer programma waarbij je midden in de nacht wakker mag worden om mee te doen met de 108 buigingen. En dan niet beetje buigen, maar gewoon helemaal op de knietjes, handen naar voren en vrijwel met je hoofd op de grond. Maar in dit museum niets van dit alles. Hier was aan een achttal kunstenaars gevraagd om 'iets' te doen met het thema communicatie met de Boeddhistische achtergrond er in verwerkt. Het resultaat was heel aardig om te zien.
Daarnaast werden er aan de bezoeker ook wat vragen gesteld [die je aan jezelf mocht beantwoorden] en die te maken hadden met de toestand van je eigen geest. Uiteindelijk ook bedoeld als pr voor de templestay-arrangementen, maar dat was er niet dik bovenop gelegd. Op een wand vol met felgekleurde briefjes mocht je er ook een opplakken met je eigen boodschap [vette kans dat er iemand het Nederlands ontcijfert...]. Daarna mocht je op een geel rondje je gezicht tekenen in de stemming die je op dat moment had.
Aan het eind van de rit kreeg je nog gratis een kop koffie en als je dat wilde folders van de templestay. De man die wat Engels sprak en vroeg hoe ik in Korea verzeild geraakt was, wist paraat Don zijn naam te noemen toen ik vertelde dat ik oorspronkelijk met Shilla-travel reisde, voordat ik het zonder reisleiding zelf ging doen.
Alles bij elkaar dus een onverwachte en leuke activiteit.

Toen ik weer onder de grond vandaan kwam, op een andere plek dan ik naar beneden gegaan was, was ik vlak bij Gyeongbokgung [paleis]. Ik wilde daar nog wel weer eens een keer binnenlopen, maar... gesloten... op dinsdag! In Korea zijn musea en paleizen vaak op maandag gesloten, maar Gyeongbokgung is een uitzondering. Ik had het moeten weten, want vier jaar geleden, toen ik hier naartoe ging met Myung en haar familie, was het paleis ook gesloten...op dinsdag.

Toen ben ik maar gewoon een beetje gaan lopen zonder plan. Kwam nog een museum tegen waarvan ik niet wist dat het er was.
Er is nog een ander enorm museum in aanbouw. Ben benieuwd wat dat gaat worden en wanneer dat af is. In april kan ik even gaan kijken of het opschiet.

Tegen half zes begint het te schemeren en ik was benieuwd te zien of de lantaarns aan zouden zijn vanavond.
Niet!
Maar... er zat nog een dame bij een klein 'tourist information' -kantoortje. Ik ben haar gaan vragen wat de reden is. Ze zei dat op regenachtige dagen de lantaarns niet aan gaan. Gevaarlijk, vanwege de stroom zei ze. Nou staan al die lantaarns volop in het water... maar een beetje hemelwater zou te gevaarlijk zijn. Kan.
Overigens zag ik vanavond toen ik in het hotel was op mijn telefoon dat de KTO [Korean Tourism Organization] keurig had teruggemeld op mijn vraag van gisteren dat de lampionnen weer aan zouden gaan van 5 uur 's middags tot 11 uur 's avonds als het niet meer zulk regenachtig weer zou zijn.

Nou zal het toch niet zo zijn dat net morgen de enige dag is dat het niet regent... Misschien dat ik dan de afspraak met Dave maar naar donderdag moet proberen te verzetten, want het zou zonde zijn om het Seoul Lantaarn Festival in de vorm zoals het bedoeld is -verlciht- te missen.
Eerst maar even kijken hoe de weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 178525

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: