woensdag 7 november: toch die lantaarns aan! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu woensdag 7 november: toch die lantaarns aan! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

woensdag 7 november: toch die lantaarns aan!

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

07 November 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen was het weer stukken beter dan gisteren. De zon scheen zelfs, al was het nog wel fris buiten. Ik had met dat mooie weer in zicht vanuit mijn hotelkamerraam het plan bedacht om naar het park op Namsan te gaan. Dat is waar die grote toren [de N-toren noemen ze 'm hier ook wel] op staat. Ik ben daar ooit één keer op geweest, maar toen was het geen helder weer. Dat was denk ik in 2008 toen Pieter hier ook was. Daarna ben ik er nooit meer geweest. Er is ook een stuk park, botanische tuin en zo voort tegen die berg aan en een kabelbaan, zodat je niet helemaal naar boven hoeft te klimmen.

Maar ja... toen kwam ik even op een stuk straat waar je wat uitzicht had richting de bergen en toen besefte ik dat zon geen garantie is voor een goed uitzicht. Er hingen duidelijk nog heel wat wolken op een hoogte die zeker vanaf de N-tower het zicht zouden belemmeren.
Maar goed, ook al wordt het morgen en overmorgen niet helderder dan dit, dan bewaren we dat uitje gewoon voor volgend voorjaar. Leuk als we dan met zijn vieren daar bovenop kunnen. En via park en botanische tuinen weer naar beneden kan facultatief. Je kunt bij de kabelbaan ook een 'round trip' bestellen.

Na het constateren van deze lage wolken ben ik maar eens eenvoudigweg gaan lopen waar ik zin had. Geen plan, geen doel en maar zien wat er op mijn weg komt. Inmiddels ken ik het stratenplan van Seoul, in elk geval in het centrum, goed genoeg om random te kunnen lopen zonder te verdwalen. En dat laatste lukt je toch niet in Seoul, want waar je ook loopt, je komt altijd weer een subwaystation tegen en dan is het duidelijk waar je bent.

Omdat ik gisteren gehoord had dat bij mooi weer de lichtjes van het Seoul Lantern Festival zouden branden, heb ik de afspraak met Dave afgezegd [of gevraagd of hij dat ook wilde zien], want als het morgen en overmorgen per ongeluk regent, dan zie ik de lampjes niet meer branden. Vind ik toch wel erg leuk.

Eerst ben ik wat gaan eten. Een heel klein restaurantje, ongeveer onze halve woonkamer, met vijf tafeltjes en krukjes er bij gemaakt van oliedrums. Keurig zwart geschilderd en een zwart rond kussen er op gemonteerd. Dat noem ik nog eens recyclen. Moeder stond in de mini-keuken en zoon en dochter, beide ergens rond de 14 jaar, hadden hun taak bij het opnemen van de bestelling, het aan tafel brengen en het afrekenen. Zo konden de jongelui het op school geleerde Engels ook eens uitproberen.
Dit stekkie maar onthouden voor nog eens een bezoek.

Daarna ben ik naar de Cheonggyecheon gelopen ongeveer op de hoogte waar ik door het bezoek overdag afgelopen dinsdag wist dat de lantaarnopstelling begon.
Bovenaan begonnen, foto's makend over de ballustrade, zoals gebruikelijk. Eerder durfde ik nooit naar beneden, omdat het daar zo verschrikkelijk druk was dat ik daar wat claustrofobie van kreeg. En als de waterkant de enige kant is die je op kunt als er een massa mensen bij elkaar is, dan voelt dat niet zo fijn. Maar nu was het wel druk, maar niet massaal druk. Dus halverwege ben ik naar beneden gegaan en heb de hele uitstalling tot aan het begin van de Cheonggyecheon vanaf grondniveau gezien. Het fotograferen van deze lantaarns vergt nog een speciale truc. Die werkt van bovenaf eigenlijk beter dan als je er dichter bij staat. De belichtingsmeter op de camera moet niet te veel rond de lantaarns meten, dus je moet inzoomen. Dan stelt de camera ook scherp op de lantaarn die je in het vizier hebt. Probeer je een hele groep te fotograferen, dan krijg je een rommeltje en lijkt het of er lampen te scherp schijnen. Voor de illustratie van het grotere geheel heb ik wel een paar van dat soort foto's gemaakt.
Het was weer een feestje dat ik precies nu in Seoul ben en dit mee kan maken.
Nu voor iedereen die mee wil genieten. Hier in dit dagboek neem ik wel een paar foto's op, maar álle foto's staan in het picasa fotoboek.

Nogmaals voor wie geen zin heeft om terug te zoeken [want ik heb de link al een paar keer gegeven] is hier de link [kopiëren als direct aanklikken niet werkt] naar alle foto's:

• 07 November 2012 - 16:24

TdW:

Willy, wat zorg je weer goed voor de thuisblijvers, en vlgd. voorjaar alweer een reis gepland en dan wel voor vier??????
    Verklaar je nader!!!!!!

Fijne dagen nog, het gaat veel te snel dat begrijp ik, maar er zit weer wat in het verschiet, dus het leed zal niet al te lang duren.

• 08 November 2012 - 22:07

Marianne:

Wat uniek zeg, prachtig! Echt gaaf dat je dat net mee hebt kunnen maken.
    Groetjes Marianne

• 09 November 2012 - 10:51

Janine:

Schitterende foto's van het Seoul Lantern Festival! Daarvoor hoeft een mens dus niet naar Jinju te reizen zoals wij hebben gedaan ;-)
    Geniet nog even van je laatste dag, en dan weer een paar maanden voorpret voor je volgende (11e ?) Koreareis! Een recidivist zoals jij is absoluut uniek .....