vrijdag 9 november: laatste volle dag voorlopig - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu vrijdag 9 november: laatste volle dag voorlopig - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

vrijdag 9 november: laatste volle dag voorlopig

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

09 November 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen vroeg scheen er een kier zonlicht tussen het luik van mijn kamer door naar binnen, dus wat ze beloofd hadden op het nieuws gisteravond was ook zo: een stralende dag. Eentje maar, want dit weekeind wordt het hier ook weer regenachtig en koud.
Maar het is een leuk cadeautje zo voor de laatste dag hier.
Vanmorgen ben ik bij Insa-art nog even vijf etages met nieuwe exposities gaan bekijken. Wat er geboden wordt wisselt erg in kwaliteit, maar er zit altijd wel iets bij waar je je over verbaast of wat je bijblijft. Zo ook deze keer de tentoonstelling van een jonge meid die dames en katten schildert -niets bijzonders zou je zeggen- maar bij sommige schilderijen heeft ze bewegende ogen gemonteerd. Daar zit dan een klein elektromotortje achter om die ogen in beweging te zetten. Grappig.

Daarna ben ik nog wat winkeltjes af geweest om te kijken of ik toch dat ene goede lampje nog kon vinden, maar geen van de lampjes had op mij het gewenste effect, dus kom ik zonder papieren lampje thuis. Kan altijd een andere keer nog.
En nog wat kleine cadeautjes gescoord, ernstig rekening houdend met de beperkte afmetingen van mijn koffertje en tas.

Omdat het zulk mooi weer was ben ik toen doorgelopen naar Gyeongbokgung [paleis]. Natuurlijk ben ik daar al een paar keer eerder geweest, maar met dit mooie weer is het toch een leuke plek om rond te wandelen. Het voelt ook als 'buiten' en is eigenlijk heel dicht bij mijn hotel. Het mooie warme zonlicht van laat in de middag gaf de bomen nog meer kleur. Het aangrenzende folkmuseum wilde ik nog even in om te kijken of er een speciale tentoonstelling was. De vaste collectie ken ik ondertussen wel. Ik heb daar ooit de tentoonstelling met de hanboks, ontworpen door kunstenaars, gezien en hoop elke keer weer dat er zoiets moois georganiseerd is. Maar helaas, geen extra tentoonstelling deze keer.
Wat ik wel ontdekte is dat als je aan de kant van het childrens' museum [dat aan het folkmuseum vast zit] er uit gaat, je daar achter nog een heel nagebouwd wijkje aantreft in de stijl van de 60-er en 70-er jaren van de vorige eeuw. Je zag moeders en oma's die veel herkenningsuitroepen slaakten bij het zien van de winkeltjes en de waterplaats, de tram. Dat maakte het extra leuk, want blijkbaar was het echt zoals het daar is gebouwd.

Op een van de stenenstapels die dit nagebouwde dorpje had bij de ingang van het dorp, heb ik mijn steentje gelegd. Ik ben deze reis weinig of niet in tempels geweest, behalve Jogyesa. En daar liggen nou net geen stenenstapeltjes. Op de valreep kwam dat toch nog goed.

Omdat het de laatste dag is dat ik hier de avondmaaltijd kan genieten [voorlopig dan... nog vijf maanden en zeventien dagen] ben ik weer naar 'mijn' visrestaurantje gegaan.
Ze leggen nauwelijks meer een menukaart voor me neer en de vis ligt al in de pan voordat ik mijn jas uit heb. Heerlijk.

Vanavond lukte het niet om bij Lufthansa online in te checken. Op de heenweg ging daar ook al wat mis, omdat op de 'itinary' nog steeds de oude tussenstop [München] stond en dat al in augustus was gewijzigd in Frankfurt. Op Schiphol vond men dat gek dat dat nog niet bij mijn gegevens bijgewerkt was.
Op de website van Incheon heb ik in elk geval gecheckt dat het vliegtuig morgen gaat.
Ik hoef pas om een uur of 11 hier het hotel uit, dus dat is lekker relaxed. Beter dan de heenweg.... toen was het wel erg vroeg.

Volgende dagboekfragment zal wel vanaf Nederlandse bodem komen of ik moet morgen op Incheon [overal wifi!] nog tijd over hebben.

En dan wordt het weer even rustig in de mailboxen van alle meereizigers...

안녕하세요 !

• 09 November 2012 - 20:43

Angelie:

Hallo Willy.

Goede reis en tot volgende week!

• 09 November 2012 - 23:16

José:

Hoi Willy,

Wat weer een prachtige foto's. Compliment.

Hele goede reis gewenst!! en kom rustig even bij dit weekend en dan nog maar 5 maanden en 17 dagen... en dan zit je alweer aan de vis in 'je' restaurantje.

Groetjes José

• 10 November 2012 - 12:57

Daphne:

Goede reis terug en lekker genieten van je nieuwe ervaringen!

• 10 November 2012 - 14:27

Sophie:

mooie foto's. Ook herfst daar. Goede reis terug en tot maandag. x

• 10 November 2012 - 21:59

Chris & Co:

Hha weten we gelijk hoelang t nog precies duurt voordat we vertrekken. Vreemd dat de gegevens vanaf augustus niet zijn bijgewerkt. Heerlijk dat ze zo rustig kunt vertrekken. Met dat meelezen zo heb ik wel het idee dat ik ook as keer wat meer niet standaard dingen zou willen zien. Paleizen en tempels zijn prachtig maar heb ze vorige keer in alle vormen geuren en kleuren gezien met als toppunt toen die hoge berg met onze stapeltjes, prachtig was het daar met aambei en al hahahahaha! Maar ook die kleine dingen als een expositie of achterbuurtjes zou ik graag willen zien. Weer mooie verhalen en foto's dank je wel! Wel thuis. Liefs van ons