zaterdag 4 mei: Jongmyo, Mitasa, oorlogsmonument - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zaterdag 4 mei: Jongmyo, Mitasa, oorlogsmonument - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zaterdag 4 mei: Jongmyo, Mitasa, oorlogsmonument

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

04 Mei 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Vandaag gingen we weer met zijn 4-en op stap.

Eerst kijken bij Jongmyo, meer om te weten te komen hoe laat het hele gebeuren van de voorouderverering en de processie morgen [5 mei] zou zijn. Maar omdat men hier echt viert dat de in 2008 in brand verwoeste Namdaemun-poort weer helemaal gerestaureerd is en klaar is, mochten we vandaag zonder betalen Jongmyo in. Voor de mensen aan de poort ook veel makkelijker, want er lopen op zo'n dag voor de grote gebeurtenis zoveel mensen in en uit met geluidsinstallaties, stoelen, matjes, kleding en wat er verder bij komt kijken, dat het geen doen is om aan iedereen te vragen of ze daar horen of dat ze betalend bezoeker zijn. Zo hadden we dus een heel mooie gelegenheid om alles van dichtbij te zien. De deuren voor de voorouderaltaren waren al open. Er stond ook al serviesgoed, maar verder nog niets. We weten nu ook hoe laat morgen het gebeuren plaatsvindt. Goed kans dat dit bezoek vandaag voldoende was. De enorme mensenmassa lokt ook de jongelui niet zo. Ik heb het een keer gezien en dat was leuk, maar hoef me niet opnieuw in het gewoel te storten morgen.

Na een lekkere bak koffie gingen we met de subway helemaal naar west-Seoul, een halte verder dan Gimpo-airport, de plek waarvandaan Lee 26 jaar geleden vertrok naar NL. Even na station Gimpo stopte de trein in de tunnel. Onmiddellijk kwamen er schoonmaaksters om te dweilen en te rapen en de bestuurder liep van de ene kant naar de andere.... Vervolgens ging die trein weer terug naar Gimpo. Maar wij moesten de halte er na hebben Gaewha. Bleek een overstaptrucje... je moest op halte Gimpo buitenom en naar een ander platform en dan die ene halte verder naar het eindpunt. Het was vast wel omgeroepen, maar dat hadden wij niet begrepen en omdat er nog een Koreaan met ons in de wagon bleef zitten, dachten we dat het klopte. Ook weer meegemaakt....

Bij Gaewha, overigens een supermodern station, konden we met het printje dat Christina gemaakt had van het blog 'Seoul sub-urban' vlotjes volgen waar we naar toe moesten om de Mitasa [tempel] te vinden. Het was niet echt een tempel zoals je dat aantreft met gebouwen en bijgebouwen, maar er stond een Boeddhabeeld en er was een aardige tuin en overal lampionnen. Wat hier ook in de buurt moest zijn volgens het blog was het monument voor de gesneuvelden van een veldslag in juni 1950. En inderdaad: als je achter de Boeddha doorliep brug over kwam je bij een plek met een aantal zwart marmeren tabletten waar veel keer de namen Kim, Paek, Lee, Choi etc. in gehakt waren.
De plastic bloemen bij het monument waren nog dezelfde als die op de foto stonden die van internet kwam.

Als je verder liep kwam er een aanduiding van een trail en wandelpad en al doende hebben we een flinke tippel gemaakt in de bush achter Mitasa. De wat onbegaanbaarder stukken waren met trappen en plankiers met ballustraden goed toegankelijk gemaakt. Er waren nog wel wat plekken waar je een leuke uitglijder kon maken, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Galante zoon die zijn 'oude moeder' over de uitglijplekken hielp....Bij de afdaling, terug naar het dorpje waar het subwaystation was, kwamen we langs een aantal versterkingen: betonplaten, zandzakken er op en daar bovenop stapels autobanden. Duidelijk bedoeld om deze berg te kunnen verdedigen. Het zullen niet de originele autobanden zijn uit 1950, maar mogelijk is dit wel op de schutterputten en loopgraven van die tijd gebaseerd.

Beneden gekomen was er zomaar uit het niets een speeltuintje en bankje. Romy kon even apenkooien en Lee en Chris een peuk opsteken. In dat bos was dat geen goed idee, want alles is zo droog als wat. Overigens: hele dag zon en een graad of 23 schat ik, al was het helemaal boven op die berg wel iets koeler.

Terug zijn we met een overstap bij Namdaemun-markt terecht gekomen. Ook konden we een blik werpen op de verse nieuwe uit de brand herrezen Namdaemun-poort. Die staat er wel wat verloren tussen al die kantoorkolossen.
Op de markt zijn we voor het eerst bij zo'n buitententje aangeschoven om te gaan eten: bulgogi en pannenkoek. Twee flesjes cola en een bier er bij. Hier hebben we geleerd dat als je buiten bij zo'n tentje gaat eten, je eerst de prijzen moet vragen en er over moet onderhandelen. De bulgogi zat vol met zenen en er zat een flinke berg glasnoedels onder het vlees. Om daar 46.000 won voor te betalen is meer dan we in menig restaurantje voor een betere maaltijd kwijt zijn. Een andere eter bij hetzelfde tentje die een beetje Engels sprak heeft ons de fijne kneepjes uitgelegd: eerst onderhandelen over de prijs en dan pas gaan zitten. Ook weer geleerd.

Het kostte even wat moeite en een stuk omlopen voor we het subwaystation weer te pakken hadden. Met een overstap op Dongdaemun kwamen we weer bij Jongno-sam-ga terecht. Bij Holly's een koffie gescoord en inmiddels met wat moeie kuiten richting hotel. Een lange, maar leuke dag.

• 04 Mei 2013 - 17:14

B.EMBO:

Over de helft - dus dubbel genieten.