dinsdag 7 mei: tombs, markten en Cor en familie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu dinsdag 7 mei: tombs, markten en Cor en familie - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

dinsdag 7 mei: tombs, markten en Cor en familie

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

07 Mei 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen zijn we iets vroeger dan gisteren op stap gegaan richting de noord-oostkant van Seoul. Met subwaylijn 6 kon je een heel eind komen richting de Royal Tombs van de Joseon Dynasty, maar het laatste stuk was te ver om te lopen. Het is daar dan geen stadscentrum, dus het rizzelt er niet net zo van de taxi's als in hartje Seoul. Maar we hadden relatief snel een taxi en voor 4000 won [2 euro 80] word je dan met zijn vieren netjes voor het hek van het museum annex tombpark gedropt.

De grote grafheuvel die achter het museum lag was van een koningin Munjeong die op haar 11e jaar koningin werd en dat slechts 8 jaar was. Ze ging toen niet dood [want werd 65] maar ik heb niet alle teksten in het museum allemaal woord voor woord gelezen, dus dat zoeken we nog wel eens op waarom deze koningin na die 8 jaar geen koningin meer was.

Jammer genoeg mochten we maar tot aan de gebouwen voor de grafheuvel komen en was de rest afgezet met een hek en touwen. Een blik dichtbij, laat staan een wandeling er omheen, kon dus niet. Dat was wat teleurstellend. Op de plattegrond bij de ingang hadden we nog twee tombes gezien, maar die bleken een andere ingang te hebben. Daarvoor moest je een stuk noordelijker gaan en goed kans dat je daar ook niet dicht bij de tombes mocht wandelen. Dus dat hebben we niet gedaan.

Op de terugweg zijn we bij het subwaystation Dongmyo waar we eigenlijk moesten overstappen [zoals we op de heenweg hadden gedaan], er uit gegaan. Zomaar eens kijken wat er daar op ons pad kwam. We liepen richting Dongdaemun. Veel winkeltjes, straatkramen en aan de overkant ook grote warenhuizen. Jammer genoeg kwamen we daar net langs de winkels waar dieren verkocht werden: konijntjes, egeltjes, vissen, kippen... gelukkig geen katten en honden. Vooral de parkietjes zaten heel zielig tegen elkaar aan gepakt. Indachtig de vogelgriepverhalen die vooralsnog vooral uit China komen, hebben we vooral Romy gemaand nergens met haar handen aan te komen. De aanblik van die dieren in de kooitjes was ook zodanig, dat we zelf ook niet wilden blijven kijken.
Na de dieren kwamen de kramen met handdoeken, met ritsen, met elastiek, met tassen. Elk winkeltje één item en geen breed assortiment. Achter de winkels stonden de brommers met opbouw al klaar om de aankopen naar de kopers thuis te vervoeren. Ook stonden er de houten rugframes, want vrachten vervoeren te voet op zo'n rugframe is hier nog heel gewoon.

Boven bij zo'n groot kledingwarenhuis hebben we een hapje gegeten. Lee blij met de grote bak bibimbap waar ze deze keer begrepen hadden dat hij er de rode saus niet overheen c.q. doorheen wilde hebben. Die bak ging schoon leeg. Omdat het flink warm is vandaag hebben we ook een flinke beker drinken bij het eten genoten. Was wel nodig voor de doorspoeling.

Vanavond had ik een afspraak met Cor, zijn vrouw In-Jeong en dochter Su-jin, die net vandaag in Korea zijn aangekomen. Ze hebben me een heel prima restaurantje leren kennen en we hebben overheerlijke mandu met toebehoren in een grote schotel [op tafel klaargemaakt] genoten. Su-jin eet ook echt lekker mee van de bulgogi-jigae en van de bijgerechten en ook zo'n enorme mandu ging er goed in. Zij is natuurlijk meer gewend aan de smaak van Koreaans eten dan Romy, omdat In-Jeong ook Koreaans kookt thuis.
Tegen het eind van de maaltijd viel Su-jin in slaap. Niet zo gek als je beseft dat ze net zo'n enorme reis achter de rug hebben.
Bij papa Cor op de arm moest er een taxi gescoord worden. Weer wat geleerd: de zwarte taxi's hebben een flink hoger starttarief dan de 'gewone' taxi's. Het was een gezellige avond!

• 08 Mei 2013 - 13:48

Lies:

Leuk die bijtjes. Hadden wij vroeger niet op school ;-(( en Romy zie je zowat niet tussen de bloesem :-)