Zaterdag 10 mei: MMCA en zo - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Zaterdag 10 mei: MMCA en zo - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Zaterdag 10 mei: MMCA en zo

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

10 Mei 2014 | Zuid-Korea, Seoel

In november 2013 opende in Seoul, ongeveer tegenover de in/uitgang van het National Folk Museum aan de oostzijde van Gyeongbukgung, het National Museum of Modern and Contemporary art. Ik had het zien worden en vorig najaar was het af. Een dag nadat ik naar NL vloog werd het officieel geopend.
Vandaag door de hitte van een zomerse zaterdag liep ik er vol verwachting heen in de hoop een mooie collectie moderne kunst te mogen bewonderen.
Dat viel nogal tegen. Een groot deel van het gebouw is niet of nog niet toegankelijk voor publiek. Voor wat betreft het theater en college- en vergaderzalen begrijpelijk, maar er stonden ook veel afzetlinten voor gangen en trappen. Het museum is voornamelijk gericht op exposities met gebruikmaking van film en projectie. Ligt dan ook aan mijn geduld of het gebrek daaraan, dat ik veel van de films niet helemaal bekeken heb. Die van de Deen Jesper Just konden me nog het meest boeien, maar als je aan de derde film begon zag je er dingen in terug die ook in de eerste twee voorkwamen. Misschien ben ik te kritisch geworden, maar....doe me maar weer een keer een 'Stedelijk' of een 'Rijks'.
Leuke details van gebouw en inrichting waren er die men in Amsterdam zo zou moeten kopiëren: taskluisjes zonder munten maar met een code. Je sluit af met een code en opent weer met dezelfde code. Maar misschien kan zoiets in Korea prima en wordt in Amsterdam code afkijken en kluisje openen een lucratieve bezigheid voor lieden die minder eerlijk zijn dan Koreanen? Parkeerplekken voor natte paraplu's met een sleuteltje dat je na parkeren mee kunt nemen. Niet nodig vandaag, want het was zeker 25 graden in de schaduw.
Waar ik anders misschien niet aan toe was gekomen was Sejong Art Museum, waar een mooie expositie te zien was van kunstwerken met lak. Bijzonder.
Verder bij een antiekzaakje twee oude slotjes gescoord en afgedongen. Als je er twee koopt moet er wat ruimte in de prijs zitten.
Het was heel druk op straat. Door het mooie weer en de zaterdag. Omdat het vandaag toch mijn 'simpele eetdag' was, heb ik wat gehaald en meegenomen om op de hotelkamer te eten. Ik had even geen zin meer in de race om een tafeltje bij een eettentje, want al die mensen die op straat liepen gingen ergens eten. Op Insadong liep er een groep met spandoeken leuzen te scanderen. Het ging over de gezonken boot, maar wat de strekking was van wat men riep kon ik niet uitvogelen. Straks eens kijken hoe ver ik kom met de tekst van het spandoek in de vertaal-app te stoppen.
Ik was van plan geweest om met ipadje bij de koffietent te gaan zitten vanavond, maar ik ben er te lui voor. Heb zelf een lekker bakkie koffie gemaakt met de koffiemix van het hotel aangevuld met een zakje 'Kanu', de wat sterkere versie van de zakjeskoffie.
Van zo'n zomerse dag word ik eerder moe dan van een koele dag. Durf het bijna niet te zeggen, want weet dat NL alles behalve zomers weer heeft op dit moment. Op de weer-app staat dat het hier morgen ook regent. Goed voor het verfrissen van de lucht en voor mijn ademhaling. Tot en met donderdag schommelt de temperatuur volgens de verwachting tussen de 21 en 24 graden. Ik ga het zien.

• 10 Mei 2014 - 14:50

Saskia:

Nou Wil,dat heb ik ook hoor ! Zoveel regen als vandaag hier valt hoeft ook weer niet, maar ik hou van het Hollandse klimaat. Beetje zon, beetje wolken, af en toe een buitje. Bij dat hele warme heb ik niet veel energie helaas. En helaas omdat een bezoek aan mijn zus in Zuid -Frankrijk dus niet weggelegd is voor mij hoogzomer. Dan stik je de moord daarzo !
    Hoe je goed Wil , veel plezier nog en veel liefs uit Den Haag !

• 10 Mei 2014 - 15:03

B.EMBO:

Goeie wijsheid: "Als je er twee koopt moet er wat ruimte in de prijs zitten".
    Op naar de bakker voor twee tompoucen . . .
    Het is er weer weer voor.

• 10 Mei 2014 - 18:38

Chris:

Zonde dat het wat tegenviel. Wel prachtig weer dus. Dat is hier idd ver te zoeken geweest
    vandaag. Nu de avond valt komt t zonnetje door! Bij de schaatsbaan in Utrecht hebben ze ook van die kluisjes, ideaal.

Nou lekker genieten van je bakkie en slaap lekker!