zaterdag 16 april: musea en twee jaar na de Seweol - Reisverslag uit Cheongju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zaterdag 16 april: musea en twee jaar na de Seweol - Reisverslag uit Cheongju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zaterdag 16 april: musea en twee jaar na de Seweol

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

16 April 2016 | Zuid-Korea, Cheongju

Vanmorgen vroeg waren er al mensen op straat met grote borden en foto's om de scheepsramp met de Seweol in 2014 te herdenken. Die boot was niet zomaar ten onder gegaan: onderhoudsgeld werd uitgespaard en tijdens de ramp waren jongelui benedendeks gehouden, zodat ze niet konden ontsnappen. Ook nu overal gele linten in het straatbeeld, net als toen. Ik herinner me een foto van Romy op een randje in de zon -we waren toen eind april in Korea met zijn vieren- voor een ballustrade vol met gele linten. Zag er zo vrolijk uit.
De demonstrerende mensen waren verbaasd dat ik -'t is een vreemd'ling zeker die verdwaald is zeker- precies wist waar hun demonstratie om ging.

Vanmorgen heb ik de taxi genomen naar het verst gelegen museum, met het idee dat ik dan de andere musea wel lopend zou kunnen bereiken. Dat lukte ook wel, maar mijn voetzolen hebben wel makkelijker dagen meegemaakt.

Het 'historic museum of Baekje' was aardig, maar niet echt om een omweg voor te maken. Het er vlak naast gelegen tempeltje [Heungdeoksa] was wel weer de moeite waard en lag mooi in het groen. Bij aankomst werd mijn camera gevraagd en maakte de beheerder van de buitenruimte een foto van mij voor het gebouw. Dat is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Als je in je eentje bent neemt men aan dat je op de foto gezet wilt worden.

Tijdens de taxirit had ik ergens op een bord een vermelding gezien van het 'Early Printing Museum', maar de kaart die ik heb is op een zodanige schaal dat het eenvoudiger leek dan het was. Alle musea zijn groot ingetekend en lijken daardoor vlak naast elkaar te liggen. Na een kilometertje of drie [en twee keer vragen waarbij ik twee keer een andere kant op gestuurd werd....] jawel een bruine 'inzet' in een verkeersbord en dat duidt op een museum of bezienswaardigheid. Toen nog een slordige twee kilometer uit de flank links en jawel...

Een heel leuk museum waar duidelijk werd dat Gutenberg in 1455 een late starter was waar het ging om 'movable metal printing'. In 1377 hadden ze bij de Heungdeoksa [ja, zelfde tempeltje dat ik net gezien had] al datzelfde kunstje geklaard. Niet met lood, maar met een combi van koper, zink en ijzer. Leuk om te zien hoe ze die letters [samengestelde karakters, toen nog geen Hangul, maar Chinees] maakten en sorteerden in een letterkast. Is even wat anders dan simpel 26 aparte letters als je al die samenstellingen logisch moet opbergen en terugvindbaar moet hebben. Het origineel van het boek 'Jikje' genaamd is in de bibliotheque nationale in Parijs. Desalniettemin heeft de Unesco in 2001 er een officiele status aan gegeven. Volgens mij leren ze kinderen in NL nog steeds dat Gutenberg de uitvinder is van de boekdrukkunst. Moeten hier en daar toch maar eens wat geschiedenisboeken herzien worden.

Hoewel mijn benen als tot mijn knieen afgesleten voelden, ben ik toch doorgelopen naar het Museum of Traditional Korean Arts and Crafts. Daar bij toeval een 'open verzoek' van Els en Eef op een iets andere manier kunnen invullen. Nu hopen dat zij het net zo leuk vinden als ik.

Langs de Musim-stroom lopend kwam ik nog een tempel tegen: Yonghwasa. Vlak daarbij was er een smal betonnen bruggetje over de stroom. Scheelt een heleboel uitlaatgassen inademen, want het alternatief is over de grote verkeersbrug naar de overkant gaan. Ik wist dat aan de overkant een 900-jaar oude Gingko-boom moest staan.
Met protesterende kuiten en voetzolen ook deze gevonden en even omheen gewandeld. Die boom zou in onze tuin niet meer passen.

Het was net begonnen met regenen en ik had nog geen paraplu gekocht [optimistisch als altijd]. Toen ik de Gingko gedag gezegd had keek ik om me heen naar een taxi met brandend lichtje; die zag ik al snel, maar wel aan de andere kant van de weg. Mijn signaal was duidelijk en hij maakte een mooie [doch verboden... dubbele doorgetrokken streep] zwaai mijn kant op en toen ik net gezegd had waar ik heen wilde, begon het te gieten. Een flinke rit in een drukke stad in weekeindstemming volgde. Leuk om zo van achter de bespatte autoruit te bekijken wat ik gisteren voor een deel te voet had gedaan.

Ik heb mezelf beloofd dat ik morgen minder wandelkilometers ga maken, maar dat had ik mezelf vandaag ook beloofd ;-)
De lunch had ik overgeslagen, dus de bulgogi-bibimbap smaakte me heerlijk en ging schoon op.

• 16 April 2016 - 23:53

José:

Niet te geloven; wat een oude boom.
    En doe je een beetje rustig aan daar

• 17 April 2016 - 07:42

Janine:

Leuk weer met je mee te reizen en met jouw verhalen en foto's een ook voor ons 'nieuwe' stad te ontdekken.