zondag 30 april: rondje Gwangju te voet - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zondag 30 april: rondje Gwangju te voet - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zondag 30 april: rondje Gwangju te voet

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 April 2017 | Zuid-Korea, Gwangju

Op weg naar Yangrim-dong History & Culture village kwamen we door de traditionele Yangdong markt. Levende krabben en inktvissen die net niet ondernemend genoeg waren om uit hun plastic bakken met stromend water te ontsnappen. Dat hebben we ooit op de vismarkt in Busan wel anders gezien...hoppa tentakeltje over de rand, platsj en gaan over dat asfalt.
Het was flink heet vandaag. Tegen de dertig graden en we waren dan ook blij met elk zuchtje wind.
Ook beneden langs de Gwangjucheon was er, behalve onder een brug, geen schaduw te bekennen. Dat is niet anders midden op de dag.
Gelukkig wilde Yin-i meteen vanmorgen al flink drinken van de Jeju-mandarijnensap, zodat we niet zo snel bang hoefden te zijn dat ze bij deze warmte te weinig vocht naar binnen kreeg.
De wijk waar een aantal aardige bezienswaardigheden waren, hebben we doorkruist en we hebben een aantal fraaie deuren bekeken. Die bleven echter dicht. Zondag is hier toch echt iets anders dan in Seoul of Goyang.
In deze wijk stond ook een flinke kerk annex community centre en omdat we een toilet zochten, zijn we binnen gelopen. Een zitje, een koffieautomaat, koelte en plek om even onze onderweg gekochte broodjes op te eten vielen ons ten deel. O ja, en een toilet. Een gesprekje met de 'minister' van de kerk hoorde ook bij dit bezoekje. Gelukkig mocht hij weer 'optreden' en hoefden we niet te uitgebreid sociaal te doen. Door onze gezinssamenstelling roepen we blijkbaar vragen op en een paar keer die vragen beantwoorden is geen ramp (ligt er ook heel erg aan wie het vraagt), maar meerdere keren per dag in zo'n soort gesprek verwikkeld raken is wat veel.
Een 'penguin street', waar gelukkig geen deur voor zat, was wel een bonus vanmiddag. Twee straatjes met allerlei waardeloze materialen opgeleukt (ook met penguins, maar dat was niet de hoofdmoot) waar je je over elk hoekje kon verbazen. Ook een succes voor Yin-i, want er was een paadje met steentjes (what else do you need?!) , een speelgoedvoordeur en een standbeeld van een jongetje net iets groter dan zij zelf is.
Toen we in het Asian Culture Centre aankwamen was Yin-i in slaap gesukkeld in haar buggy. De kindervleugel aldaar heeft wel mogelijkheden voor haar om een keer zich een half dagje te vermaken. Van de kinderhal wilden we net weer doorlopen naar de rest van het gebouw, toen ik opeens op de arm geklopt werd door het meisje/ jonge vrouw, Juyeon, die mij in 2015 zo goed geholpen heeft toen ik in Gwangju aankwam en het hotel dat ik gereserveerd had niet meer bleek te bestaan. Ik herkende haar niet meteen; zij mij wel. Ze was dan ook in werkkleding en haar haar zat strak naar achteren.
Als we komende week nog eens terug gaan daar, dan zal ik haar nog even opzoeken.
In het drukke centrum vonden we snel een eettenje. Na al het lopen waren we aan wat nieuwe brandstof toe. Heerlijke dolsotbibimbap, kimbap, vlees op koolsalade, soepjes...we konden er weer tegen. Hier is het vrij vroeg donker. Korea doet dan ook niet aan zomer-of wintertijd. Dát deel van mijn horloge hoef ik nooit te verzetten.
Morgen een dagje in mijn uppie rondstruinen....de family gaat shoppen ;-)

• 30 April 2017 - 19:28

Charlotte:

Superfotos. Die kleine een geweldige reisgenoot. Wat likt zij wijs met haar 2 jaar.. Geniet ervan