dinsdag 2 mei: nog eens Yangrim-dong & serendipity - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu dinsdag 2 mei: nog eens Yangrim-dong & serendipity - Reisverslag uit Gwangju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

dinsdag 2 mei: nog eens Yangrim-dong & serendipity

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

02 Mei 2017 | Zuid-Korea, Gwangju

19.251 stappen op de teller vandaag, vrijwel twee maal 'normaal'.
En geen lullige stapjes, want we hebben een paar flinke bulten beklommen vandaag. Omdat zondag in Yangrim-dong veel gesloten was, zijn we vandaag weer die kant op gegaan. Het huis van Lee Jang-Woo was nu wel open. De buggy ging maar net door de smalle toegangsdeur. Koreanen laten zoiets gerust buiten staan met al hun tassen er aan, maar wij zijn toch te veel gewend aan de westers klauw-cultuur en durven dat niet zo.
Voor Yin-i was het weer een feestje, want er waren steentjes te stapelen. Op een randje zittend kregen we al gauw bezoek van flinke families kleine rode beestjes. Leken een soor mini-spinnetjes, maar dan bloedrood. Een zoekactie op internet met de aldaar beschikbare wifi gaf ons al snel 'fluweelmijt' als identificatie van de beestjes. En tussen je oren of niet...dan kriebelt het wel opeens overal. En het zitvlak van mijn lichtgrijze broek was ook niet lichtgrijs meer. Sorry, ik hou van dieren, maar dit was onwillekeurige massamoord.
Al klimmend naar boven waren we op zoek naar een begraafplaats. Het stond op de kaart, maar ook de twee studenten die daar vlakbij naar school gingen hebben ons niet naar de goede plek geleid.
Wel zijn Christina en ik tot grote hoogte geklommen naar wat bij het bereiken van de top van de berg bleek een parkje met gymnastiektoestellen te zijn. Mooi uitzicht, dat wel, maar 'bloody hot indeed'.
Bergafwaarts zijn we door achterafstraatjes gegaan. Lang leve de gps, waarmee je in elke plek uiteindelijk de uitgang vindt. Daarmee kun je ook achterafsteegjes die kronkelen meepakken in je route.
De serendipity gaf ons de Confusiaanse school (Gwangju Hyang Gyo) op ons pad. In een van de gebouwen werd les gegeven. Schoenen buiten en een klassikaal geluid dat naar buiten dreef. Yin-i's vrolijke en luide stem moet tot de Confusiaantjes in spe doorgedrongen zijn binnen.
Het contrast met de winkelstraten downtown is groot. Maar we kunnen de extremen hebben.
Na het eten in de stad zijn we eerst naar het hotel terug gegaan. Nee, weer geen kamer schoongemaakt. Nou ja, dan morgen maar weer de afvalzakjes op de gang...dat lijkt te werken. Er is de dag na aankomst een tray met flesjes water en een stapel handdoeken in de kamer neergelegd en verder moeten we het een beetje zelf organiseren. No problem...even in de kampeermodus en je komt een heel eind.
We hebben de dag afgesloten in 'ons' koffietentje, waar Yin-i en Romy zich al dansend op 'kinderen voor kinderen' goed vermaakten in de verder heel rustige koffietent.
Morgen eens ten noorden van Gwangju-station gaan kijken....

• 02 Mei 2017 - 20:27

Charlote:

weer zo mooie fotos. biji het volgend koffieuurtje bij mij ben jij weer erbij! Ineens stonden 4 chi-nengers voor de koffie bij de deur. naja handige margaret had niets doorgegeven, dat zij kwamen. Ik was zo blij met hun bezoek. Zat ik al de hele ochtend tranen de vegen en erbij kastjes schoonmaken. Het was erg gezellig tot de volgende mail

• 03 Mei 2017 - 12:43

Anthoinette:

Al de verslagen en foto´s van deze reis nog eens nagelezen en bekeken. Mooi meis, wederom een heel interessante kennismaking. En bovendien een aller schattigst sterretje aan het fotografiefirmament die de schoonheid van het land extra benadrukt. Trouwens de andere sterren mogen er ook zijn. Heel veel genoegen de resterende tijd. hartelijke groeten, Anthoinette.