7 mei Gyeongju - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu 7 mei Gyeongju - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

7 mei Gyeongju

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

07 Mei 2008 | Zuid-Korea, Gyeongju

Vandaag is het woensdag. De dagen gaan inmiddels wat door elkaar lopen en het is dat ik elke keer een datum boven mijn dagboekfragmenten op internet zet, want anders was ik behalve de dag van de week ook de datum kwijt. Vakantie heet dat geloof ik....
Eerst vanmorgen even uit het hotelraam de beloofde foto gemaakt al was het toen nog wat grijzig. Vanavond bij avondzon is het misschien nog aardiger.
We zijn vanmorgen met de bus naar de stad gegaan. We zouden daar ontbijten, want in het hotel is het best duur. Om 9 uur was iedereen present. Ik had wel een bekertje koffie uit de automaat buiten getrokken en een banaantje verorberd, want anders begin ik de dag zo wobbelig.
Het bakkertje dat we met de hele groep bestormden kon na ons bezoek sluiten en stil gaan leven van de dagopbrengst. Toen op zoek naar een tentje waar men lekkere koffie maakt. Dat was er wel, maar ze waren allemaal nog dicht zo vroeg op de ochtend. In Korea is het overigens heel gebruikelijk dat je etenswaren die je bij de een koopt bij de ander gaat zitten opeten. Niks bijzonders aan en eigenlijk heel relaxed. Ook kun je gerust je eten uit je tas halen als je bijvoorbeel in een pc-bang zit waar ze ook drinken en chips en kleine snacks verkopen.
Bij het koffietentje waar ik gisteravond een meeneemcappucino gescoord had liep het meisje al rond. Pleun tikte op de ruit en met haar vrolijkste gezicht en wat korengels kreeg ze het voor elkaar dat ze de zaak speciaal voor ons open deed.
Opvallend aardig meisje en ook de uitstraling van haar zaak had iets speciaals: vaasje salomonszegel op de toonbank en ergens een bakje met wat heel goed verzorgde waterplantjes en nog zo wat details waardoor het daar prettig toeven was. En nog heerlijke koffie toe.
Er na zijn we naar de fietsverhuur gelopen en kregen we allemaal een fiets. Zadel werd goed op de juiste hoogte gezet en er zat een mand voorop voor de rugtas. Met deze hitte [slordige 28 graden; ik heb het reisthermometertje weer aan mijn rugtas hangen] is het lekker om niets op je rug te hoeven hebben tijdens het fietsen.
We hebben een mooie fietstocht gemaakt tussen nog niet ingeplante rijstvelden door, met diverse stops onderweg. Stops om even uit te rusten en vooral om even water te drinken [dat gaat er met liters doorheen en je kunt echt niet zonder fles water op stap], maar ook stops om even iets moois te bekijken en wat te eten. Ook zijn we gestopt bij het tempeltje waar we in 2005 ook waren. Toen was er een golden retriever pup en nu was er een akita-achtige pup. Boeddhistische monniken eten vegetarisch en hun hond eet ook geen vlees. Wat wel gebeurt is dat de monniken de volwassen honden naar de markt brengen om verkocht te worden begreep ik van Pleun. Of dat lot de golden retriever ook beschoren is geweest is niet na te gaan. Geen fijn idee.
In het tempeltje kon je aan de lotuslampionnen een wenskaartje hangen. Dus Lee, als je er ooit komt, kijk dan uit naar 'jouw' kaartje. Laat zich raden wat ik er op gezet heb. Lekker inlands bijgeloof en net zo onnuttig als kaarsjes branden als je iets wenst.
Op de terugweg lekker met de wind in de haren gefietst, want dat ging voornamelijk naar beneden. Is dus de goede volgorde om de route te fietsen, want tegen die tijd was iedereen flink verhit en moe.
Vanmiddag rond een uur of drie kwamen we terug in Gyeongju en daar ben ik, na een koele 'orandzje dzjuusu' bij de MacDonalds met een deel van de groep, lekker mijn eigen gang gegaan. Ik kom wel in het hotel terug en vind het heerlijk om zelf te kunnen bepalen wanneer ik terug ga. Nu dus even een tussenstop in de pc-bang. Als ik straks buiten kom is de hitte van de dag misschien wat gezakt, want het was ondertussen wel een slordige 30 graden.
Hier binnen is het lekker koel; ik zit aan de goede kant [niet-roken] en de Koreaanse jongelui zijn grappig om te observeren zoals ze bezig zijn met hun computerspelletjes.
Morgen gaan we naar de Bulguksa tempel en de Sokuram-grotboeddha. Daar ben ik eerder geweest, maar het is zeker de moeite waard om nog eens te gaan, dus ik ga wel mee morgen. En dan hoop ik op de bonus van veel klasjes met Koreaanse schoolkinderen, want dat is echt heel leuk [tot een jaar of tien, daarboven worden ze te brutaal]. Als ik ze tref dan zien jullie dat zeker terug op de website.
Annyonghaseyo!

  • 07 Mei 2008 - 21:16

    Elly:

    Vandaag al je berichten gelezen. De foto's en verhalen geven een heel leuk beeld en idee van hoe het er echt is. In sommige opzichten doet het erg denken aan India, hoewel ik ook veel verschillen zie. Vooral die lantarens zijn fantastisch. En het is erg leuk om weer even 'terug' te zijn bij het Boeddhisme.
    Het is duidelijk dat je weer heerlijk geniet en veel meemaakt. Hartstikke goed. Ik blijf je reis volgen. Gyeongju
    heb ik trouwens niet op het landkaartje zien liggen. Zal ik nog eens opzoeken.

    Veel plezier en liefs, Elly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 178721

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: