20 mei, dinsdag. - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu 20 mei, dinsdag. - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

20 mei, dinsdag.

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

20 Mei 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Zoals beloofd door www.weather-forecast.com was het vandaag prachtig zonnig weer. Niet warm, maar warm genoeg. Desondanks adviseerde Louise om een jasje of trui mee te nemen. Ervaring, want inderdaad: de ferry van Jeju naar Udo was een winderige frisse rit. Ik zat met wat anderen die niet zo goed tegen zeedeining kunnen in het zitgedeelte onderin de boot. Ging prima, want het was een kalm zeetje en voordat mijn maag gaat bedenken dat dit eigenlijk niet zo leuk is, legt die boot al weer aan op Udo. Onderweg zagen we de vissende vrouwen die het handelsmerk geworden zijn van Jeju en Udo en hebben een stop gemaakt om daar naar te kijken. Op Udo gingen er 2 op de fiets het eiland verkennen en een aantal gingen lekker in de zon zitten of vissen en de rest van de groep -ik ook- nam de bus voor een rondrit op het eiland. Dat was een hele belevenis. De buschauffeur sprak uitsluitend Koreaans en ontpopte zich gaande de rit als een echte conferencier. Wij konden er geen snars van verstaan, maar hij bouwde de stemming goed op en er werd volop gelachen. Onderweg mochten we er een aantal keren even uit om naar een uitkijkpunt te gaan. Dan noemde hij een tijd en ik kan wel o-sib-boen omzetten in vijftig minuten, maar bedoelt hij dan dat we ergens vijftig minuten de tijd hebben of dat we om 11.50 uur weer bij de bus moeten zijn? Het laatste was het geval. We gingen maar beetje opletten wat de Koreanen uit de bus deden: als die weer terug gingen naar de bus dan gingen wij ook braaf terug. Uiteindelijk belandden we bij een andere haven [en het eindpunt van de bus] dan waar we gekomen waren. De immer behulpzame Koreanen regelden dit ook weer zo snel en goed: de groep die inmiddels bij het aankomsthaventje op ons stond te wachten werd met een dienstbusje binnen vijf minuten naar deze haven gebracht. Dit was namelijk de haven van vertrek. We konden dus toch op de geplande tijd van 13.00 uur de ferry terug naar Jeju nemen. De bus -lekker ruim en de hele dag tot onze beschikking- zette toen koers naar Ilchulbong, een zijkrater van Hallasan. Deze zijkrater is weliswaar dichtgegroeid en dus niet meer vulkanisch actief, maar het is een zeer gewilde plek voor dagjesmensen, voornamelijk Koreanen, om te beklimmen. Ik heb deze klim inmiddels twee keer gemaakt en ben beneden gebleven. Daar heb ik het leerwinkeltje bezocht. Ook nu zat er het mooi in het pak getrimde schnautzertje op schoot bij de eigenaar van de leerzaak. Alle producten worden daar met de hand gemaakt. Daarna nog wat 'kralen-en-spiegeltjes'-winkeltjes bezocht, maar met een leuke vangst: een sony memorystick-pro met adapter van 1 GB voor zo'n beetje de helft van de prijs die je er in Nederland voor betaalt. Een portie origineel vormgegeven poffertjes met vanillesmaak was zeer welkom voor de lekkere trek.
Het 'folk-village'-dorpje Seong-eup is inmiddels ook iets meer voorbereid voor toeristen dan het in 2005 was. De huisjes en tuinen zijn nog wel zoals het was, maar de entree en de parkeermogelijkheden zijn van nieuw asfalt en ruim, te ruim. We hebben er slechts drie kwartier rondgelopen. Daarin kon je niet alle ongeveer 300 huizen en tuinen bekijken. Het varken dat in het schiethoes [toilet] van het dorpje zorgt voor de ultieme recycling, was opeens een biggetje. Kleine varkentjes worden groot en dan is er zeer waarschijnlijk de bulgogi die hen wacht. Een kettinghond was toch wel mensen gewend en na enige aarzeling en wat oversprongbewegingen wilde hij wel toenadering. Scheelt dat ik 'honds' communiceer.
Hierna voerde een mooie busrit ons naar -voor mij- het hoogtepunt van de reis: Yakchunsa [tempel]. Op www.yakchunsa.org is er meer over deze tempel te lezen.
Jammer genoeg was de 3e etage niet open. Daar kon ik in 2002 en in 2005 even ongezien vanachter de ballustrade genieten van de serene sfeer in deze tempel. Het is niet alleen een kwestie van mooi; deze tempel is meer dan dat. Ik heb die bijzondere sfeer vanaf de tweede etage in de zijkant, zittend op de grond, rustig op me in laten werken. Niemand die me stoorde. Als ik weer naar Korea ga, dan wil ik hier weer naar toe.


  • 20 Mei 2008 - 14:20

    Ted:

    Willygirl,

    Dan mag je nu wel weer gaan sparen, des te sneller ben je daar weer terug en geen goedkope stickies kopen, die kun je nog goedkoper in Nederland krijgen en wel bijvoorbeeld voor je verjaardag, hahahaahahha, slim he????????!!!!!!!!!!!!!!

    Ik vind het nog steeds fijn dat je zo aan het genieten bent, jammer dat sommige dingen in die twee aar toch veranderd zijn en niet altijd ten goede.

    Groeten van mij.
    TdW

  • 20 Mei 2008 - 17:45

    Henk:

    Willywoman,
    Het waren toch kostwinnende vissen?
    Dat je de foto's zo recht maakt is knap hoor.
    Ook groeten van Bemb-oog.

  • 20 Mei 2008 - 18:15

    Elly:

    Lieve Wil,

    Prachtig, al die indrukken. Geeft een goed beeld van hoe het er zal zijn. Het komt me eigenlijk veel moderner over dan ik verwacht had. Leuk om dat allemaal te lezen en te bekijken. Heb je nog filmopnames gemaakt?
    Heel veel plezier verder!

    Liefs Elly

  • 21 Mei 2008 - 11:44

    Elsbeth:

    Hai Willy,
    Ik heb deze week in twee sessies je fantastische berichten gelezen en gekwijld bij je foto's! Krijg de indruk dat je het geweldig naar je zin hebt en het feit dat je al rept over je volgende Korea-reis.... Gaaf hoor! Vind overigens dat je nog bescheiden doet t.a.v. de aanschaf van bekertjes kersen; toen ik de foto's zag, sterker nog, toen ik alleen je verhaal er over las, liep het water me al in de mond! en wist ik zeker dat een 'onhandig rugzakje' mij niet had weerhouden van het in het groot inslaan van kersen!! Wens je nog ontzettend veel genieten toe en hoop dat je nieuwe schoenen inmiddels goed genoeg bevallen voor nog wat mooie wandelingen!

    Lieve groeten,
    Elsbeth

  • 21 Mei 2008 - 14:19

    Janine:

    Ha Willy,

    Dat gaat niet lukken, morgen zonder boeken uit de grote boekwinkel weg te komen, jou kennende ..... Geniet nog even van je laatste dag in Seoul, want voor je het weet is het alweer voorbij.

    Annyong, tot dinsdag en goeie vlucht vrijdag,

    Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 87
Totaal aantal bezoekers 178650

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: