Zondag 1 mei: stralend weer in Pusan / Busan - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Zondag 1 mei: stralend weer in Pusan / Busan - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Zondag 1 mei: stralend weer in Pusan / Busan

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

01 Mei 2011 | Zuid-Korea, Busan

Zondag 1 mei: stralend weer in Pusan / Busan
Het gisteren beloofde mooie weer kregen we vandaag volop. Warm, zonnig en dus goed weer om Busan [ook wel als Pusan geschreven, afhankelijk van de transcriptie van de ‘biup’, de eerste letter van de naam van deze stad in het Hangul] eens van boven te bekijken. Na onze rituele bak koffie op de vroege ochtend zijn we naar boven getogen om uiteindelijk bij Busan-toren aan te komen. Ergens halverwege is er een Boeddhistische tempel waar volop geknield en gebeden werd. Toen men daarmee klaar was werd ons door de uit de tempel stromende mensen een lunch aangeboden. Dat is goed gebruik bij de Boeddhisten. Ik meen me te herinneren dat je bij de Jogyesa in Seoul elke middag kunt aanschuiven voor een vegetarische bibimbap. We hebben het aanbod afgeslagen en zijn verder gegaan naar de toren boven Busan. Toen de jongelui boven waren ben ik het modelbotenmuseum gaan bekijken. Net als veel andere musea was dit ook vrij klein, maar het was een leuke collectie. Er stond ook een model van ‘The Dolphin’, een Nederlands piratenschip dat rond 1750 gebouwd is. Toen we boven kwamen was er rondom de toren van Busan een hele verzameling grote lantaarns opgesteld. Dat moet nu vanavond een prachtig gezicht zijn. Alleen heb ik nu [kwart voor elf in de avond] geen zin meer om die klim te maken om te zien of het inderdaad zo mooi is. Ik meende een aantal lantaarns te herkennen die in oktober vorig jaar in Seoul te pronk stonden en in het water lagen. Kan toeval zijn, maar mogelijk hebben ze zo twee keer lol van de mooie lantaarns. Het zijn geen lampionnen of zoiets, maar meer dan levensgrote voorstellingen. Je kunt het vergelijken met de praalwagens die in de bloemencorso’s meerijden. Boven bij het hek rond de toren is een gebruik uit Seoul overgewaaid: hangslotjes met namen van geliefden, vaak twee in elkaar geklonken, vastgemaakt aan het hek. Bij Namsan in Seoul is het hek al bijna niet meer te zien. Hier nog wel.In de middag zijn we naar de Jagalchi vismarkt gelopen. De hoeveelheid vissen, schelpdieren en andere zeebewoners die daar in glazen bakken, plastic teiltjes, emmers en bakjes staat is enorm. En allemaal dagvers. Je ruikt er nauwelijks vis, behalve bij het gedeelte waar de restaurantjes zijn, want daar ruikt het heerlijk naar gebakken en gegrilde vis. Jammer genoeg zijn niet al mijn familieleden even gek op vis, dus we zijn doorgelopen bij de lekkere luchten. Romy had van Lee het griezelverhaal gehoord over de inktvissen of octopussen die uit de emmers kropen en over de straat richting zee gingen [en dat hebben we in 2002 ook echt gezien], dus verwachtte overal een inktvis te zien oversteken. Inmiddels zitten vrijwel alle bakken met inktvissen aan de bovenkant goed dicht, dus heeft zij niet hoeven griezelen. Overigens is de manier waarop de levende dieren ‘bewaard’ worden pure dierenmishandeling. Kreeften met zijn allen in een bak, maar dan zodanig dat ze zich niet meer kunnen bewegen en springende visjes in een teiltje waar ze het liefst uit zouden springen, want daar is geen water genoeg in om allemaal te kunnen zwemmen. Vanavond hebben we genoten van een Koreaanse barbecue. Toen het vlees gebracht werd dachten we dat het veel te veel zou zijn, maar al doende, op zijn Koreaans, elke keer wat kleine hapjes en wat hapjes van de bijgerechten, bleek dat we de schalen toch met zijn vieren goed aan konden. Het lekkere is dat je van Koreaans eten nooit een vol gevoel overhoudt. Omdat we drie dagen in het hotel hier gereserveerd hadden, zouden we morgen hier weg moeten. Maar we hadden het gevoel dat we nog maar net aangekomen waren en net een klein beetje gezien hadden. Dat kwam ook doordat het gisteren zulk slecht weer was. Dat voelt bijna als een vakantiedag minder. En in Gyeongju, waar we eigenlijk naar toe wilden, is tot en met 6 mei geen fatsoenlijke hotelkamer meer te krijgen. Een alternatief was geweest om in Daegu te gaan zitten en van daaruit naar Gyeongju te reizen, maar dat doe je een dag [trein uur heen en uur terug], maar dat is het dan toch niet echt helemaal. Van de [hotelkamer]nood een deugd makend, hebben we besloten om in dit hotel in Busan nog drie dagen bij te tekenen. Dat scheelt een reisdag en levert ons dus een extra dag vakantie op om leuke dingen te doen. Het duidelijk maken dat we tot 5 mei wilden bijtekenen had nog wel wat voeten in de aarde. Ik had wel gezegd ‘3 dagen’ en had ook datum 5 mei genoemd als check-out datum en ‘donderdag’ er bij gezegd, maar zij bleef maar opschrijven 2,3,4. Maar naar nu blijkt houden zij de dag aan dat je incheckt en niet de dag dat je uitcheckt. De dame achter de counter is zo vriendelijk en aardig, dat met wat goede wil de reservering nu verlengd is tot donderdag. Zij blij, wij blij. En zeker als je de weersvoorspellingen bekijkt… [http://www.weather-forecast.com/locations/Pusan/forecasts/latest]
113 foto’s van vandaag zijn te vinden onder deze link:

• 02 Mei 2011 - 07:12

Daphne:

Die slotjesfoto komt me bekend voor. Volgens mij bestaat er ook zoiets in de UK of Duitsland,..of was het nou Italie of Frankrijk? Wie weet het?