maandag 7 mei: Suwon folk village - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu maandag 7 mei: Suwon folk village - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

maandag 7 mei: Suwon folk village

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

07 Mei 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Vandaag ben ik naar Suwon gegaan, naar het folk village, openluchtmuseum zeg maar. Dat waas ik al vanaf het begin van plan te gaan doen, maar het was er steeds te heet voor. Nu was het vandaag 'maar' 24 of 25 graden en de voorspelling voor morgen en woensdag is weer 27-28 graden, dus vandaag was de koelste dag van mijn vakantie en dus: op naar Suwon.

De reis er naartoe heb ik met de gewone subway gedaan. Sneller zou ik de drie haltes naar Seoul Centraal Station hebben gedaan en daar de trein naar Suwon genomen hebben. Dat zou me iets van 22 stations-stops gescheeld hebben. Maar ach, de reis er naar toe is ook leuk. Omdat subwaylijn 1 ergens splitst moest ik overstappen, anders was ik in Incheon terecht gekomen. Maar als je een subwaykaartje bij de hand hebt dan zie je dat wel en dan ga je hooguit een station te ver.
Bij Suwon station hebben ze het goed geregeld: er is een gratis shuttlebus naar het folk village. Dat ligt dan ook een half uur bussen uit het centrum van Suwon, dus ik denk dat als men zoiets niet zou organiseren, het bezoekersaantal drastisch naar beneden zou gaan. Maar alles bij elkaar heb ik vandaag dus tussen de drie en vier uur in ondergrondse en bus gezeten. Nou ja...gezeten... uiteindelijk wel, want of er komt vanzelf een plekje waar je in kan schuiven als je lang reist en op de terugweg ging een scholiere na 7 of 8 haltes opeens voor me opstaan [zij moest er uit], zodat ik de rest van de 13 haltes voor de overstap kon zitten.
Het was in elk geval de moeite waard. Sommige dingen wist ik me nog te herinneren en er waren huisjes bij met attributen waar na 2002 niets veranderd was. Maar wat me opviel was de zorg die er aan de planten werd besteed en overal werden moestuinen aangelegd en ook velden met eetbare groenten, zoete aardappel, rode pepers, omdat dat natuurlijk ook bij en rond de huizen hoort die hier in het openluchtmuseum staan. Iets minder fraai waren de kippenhokken [eentje op afstand gefotografeerd en verder vandaan gebleven voor je weet maar nooit...] en de honden in de hokken. Ik weet dat die bij de huizen hoorden, maar laten ze daar nou gewoon een pluchen hond neerzetten of voor mijn part een opgezette.
Vooral bij het tweede hok waar er tenminste nog twee in twee hokken naast elkaar zaten, jeukten mijn handen om die losse plukken vacht er uit te kammen of trekken. Maar dat zal bij een boerderij ook nu nog niet gedaan worden. Die honden hebben wel een totaal ander leven dan de kleine gezelschapshondjes die in de stad doorgaans op de arm gedragen worden en een haarkleuring in oren en staart krijgen. Ook niet echt een leuk hondenbestaan trouwens. De zwarte varkentjes waren allerschattigst, maar ook daar ben ik maar snel doorgelopen, want de vliegen die er rondwaarden hoefde ik niet allemaal persoonlijk te ontmoeten.
Het deel van het folk village dat als een soort pretpark voor de kinderen was ingericht met veel plastik en kleurtjes heb ik overgeslagen. Daar kwam ik niet voor.
De terugrit met de gratis shuttle bus ging vlot en ik ben in Suwon wat gaan eten. Rondom het station zijn er voldoende eettentjes. Ik dacht dat het als ik wat later terug zou gaan ook wat rustiger in de subway zou zijn, maar Koreanen gaan niet om vijf uur naar huis van het werk. En ook niet om zes uur. Die werken allemaal lang door, dus is het spitsuur ook langgerekt.
Na terugkomst heb ik nog even bij Tom-N-Toms een echte koffie gedronken, want na een bakkie koffie vanmorgen vroeg was ik zonder caffeine gebleven en dat begon ik te merken. Na een lekker shotje caffee-latte via de Family Mart voor mijn ontbijtje richting hotel gelopen en deze keer waren zowel de vuilnisbakjes geleegd, de handdoeken vervangen als het bed opgemaakt. Sommige dagen is een of meer van die zaken vergeten. Maar ik weet waar ze de schone handdoeken bewaren en haal ze gewoon zelf. Het is nou eenmaal niet het Marriot of Hilton en voor nog geen vier tientjes per nacht is dit heel prima uit te houden. Beetje zelfwerkzaamheid vind ik ook niet vervelend.
Bij picasa zijn de foto's inmiddels geuploaded. Makkie vandaag met de bijschriften... allemaal 'folk village Suwon' ;-)

Voor alle foto's van vandaag, klik deze link:

https://picasaweb.google.com/101783544665887710653/Korea2012Reis9?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJjo57fAtryMSQ&feat=directlink

  • 07 Mei 2012 - 15:50

    B. Embo Esq.:

    . . . want de hoeveelheid vliegen die er rondwaarde hoefde ik niet allemaal persoonlijk te ontmoeten.

    leuk [geschreven].

  • 07 Mei 2012 - 18:20

    Chris En Lee:

    Heerlijk weg te lezen weer. Mooie foto's wederom. Zielig hoor. Die witte honden zie je wel meer in Korea. Zo ook toen tussen de auto's bij die poorten (even kwijt hoe dat heette). Weer een mooie dag geweest zag ik. Fijn. Morgen weer zweten, pf, ben benieuwd wat je morgen gaat ondernemen. Slaapse nog even.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 178637

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: