Zaterdag 5 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 november - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 november

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

05 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen zijn we met zijn zessen door Anouk met de subway naar de Bongeun-sa gebracht. ('sa' achter de naam betekent tempel) Dat is een van de grootste boeddhistische tempels hier en ze onderwijzen het Zen-boeddhisme. Hier kregen we het 'temple-life' programma. Eerst een rondleiding over het tempelterrein met uitleg over de gebouwen en de verschillende functies. We hadden mazzel dat net de deuren van de bibliotheek open gingen. Die gaan maar 1x per dag open vanwege de klimaatbeheersing. In die bibliotheek lagen tegen de wand opgestapeld houten platen die uitgesneden zijn in kalligrafie en gebruikt worden om 1x per jaar afdrukken van te maken. De boeddhistische gebeden, geschriften en gezangen zijn uit dat hout gesneden. ('in' het hout gesneden is net zoiets als een tak bijsnoeien...).
Na deze rondleiding gingen we naar een van de achterste gebouwen (waar de monniken elke ochtend ontbijten bleek later). Daar kregen we van een aardige vrouw uitleg over het mediteren: doel, manier en praktische instructie. Voor sommigen van ons groepje was het opvouwen van de benen een probleem. Ik kreeg de voeten ook niet aan beide zijden keurig in de lies gelegd, maar het opvouwen ging verder redelijk soepel. En toen de bamboestok langs mijn rug gezet werd om te kijken of ik recht genoeg zat, mankeerde het slechts een fractie. Maar om nou te zeggen dat ik relaxed zat en makkelijk de geest leeg kon maken....niet echt. Daarvoor zit je dan toch te veel op je houding te letten. En op je ademhaling. Die gaat normaliter heel soepel (buikademhaling), maar als je er opeens op gaat letten weer minder soepel.
Daarna kregen we instructie in 'loop-meditatie', waarbij je heel rustig bewust voetje voor voetje heft en neerzet. Dat is meer mijn stijl, alleen moest je dat dan buiten kunnen doen op een mooi rustig bospaadje met de vogels boven je hoofd. Maar ik weet nu hoe het moet, dus kan het overal toepassen. Probleem bij dat bospaadje is wel weer dat je het wel op blote of besokte voeten moet doen en ik heb een hekel aan dennenaalden tussen mijn tenen. Of eikeldopjes.
In dezelfde ruimte kregen we groene thee en werd de thee met zorg gezet, geschonken en geserveerd. Ik wist dat je groene thee niet met kokend water zet, maar in deze tempel zegt men zelfs dat je het water ergens tussen de 60 en 70 graden moet maken (laten afkoelen van gekookt water dus) en het smaakt inderdaad erg lekker. De thee die ze ons gaven kwam uit Andong. Uiteraard groene thee (nok cha), geen zwarte.
We kregen allemaal een armbandje met de 'boeddha van de toekomst' (=staande boeddha) en uitleg over de houten kralen van de armband.
Als afsluiting van het temple life programma kregen we lunch geserveerd in een eetzaaltje vlak naast de keukens. Wat ik al bij mijn moeder thuis geleerd heb, maar wat anderen niet van tevoren wisten, is dat als je zelf je bordje opschept (en dat moesten we doen), je ook alles op moet eten. Toch weer meegenomen dat mijn moeder me zo opgevoed heeft, want ik had geen al te peperige dingen geschept. Overigens is de boeddhistische keuken uiteraard vegetarisch.
Het is nu eind van de middag. Ik ga nog wat rondlopen hier in de buurt, mijn neus achterna. Morgen is de hele dag vrij te besteden. We hebben zondagavond nog wel een gezamenlijk 'laatste avondmaal' zoals Anouk dat zo mooi op haar briefje bij het hotel zette. Nog even anderhalve dag genieten van de simpele dingen, zoals gisteren opeens een restaurantje waar ik overheerlijke ter plekke klaargemaakte gestoomde mandu's gegeten heb. Mjammie. Straks ga ik weer denk ik. Maar ik heb ook trek in pizza. Nou ja, allebei kan ook. Voor overgewicht aan het lijf gedragen betaal je bij Korean Air niks extra's.

  • 05 November 2005 - 08:02

    Janine:

    Willy,
    wat een schitterende belevenissen heb je weer beschreven en wat zit ik hier achter mijn PC weer heerlijk mee te genieten van je verslagen en van de foto's.
    Niet alleen jij vindt het jammer dat je reis bijna ten einde is ..... ook ik vind het jammer niet meer iedere dag met je 'mee te reizen' en te genieten van je verslagen.

    Dinsdag over een week hebben we weer Koreaanse les, gaan we weer ijverig verder met de zinnetjes en de grammatica. Jij hebt dan een grote voorsprong, dus Piet, Myung en ik zullen er keihard aan moeten gaan trekken, anders krijgen we strafwerk van juf Yumi ....

    Nog een paar mooie laatste dagen toegewenst en een goede terugvlucht in een niet te vol vliegtuig.

    Groetjes,
    Janine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 179227

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: