maandag 30 april: horticultureel doen in Goyang - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu maandag 30 april: horticultureel doen in Goyang - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

maandag 30 april: horticultureel doen in Goyang

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 April 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Voor mijn doen was ik er vandaag nog best vroeg uit: half negen! En dat na een reisdag en een slordige 22 uur aaneengesloten wakker zijn.
Niet dat ik om negen uur buiten stond, want relaxed ontbijten [gisteren gekochte croissant en koffie van Koreaanse koffiemix en gekookt water uit de waterkoker op mijn kamer], douchen, aankleden, beetje de Koreaanse t.v.er bij.
Ik had nog geen idee waar ik heen zou gaan, maar omdat er vandaaag warm weer voorspeld werd met een temperatuur van 29 graden, leek me een buitengebeuren wel wat. In de periode van 26 april tot 13 mei is de Interantionale Horticulturele tentoonstelling in Goyang. Dat is even ten noord-westen van Seoul en ze hebben de subway al zo'n eind die kant op doorgetrokken, dat je via het station Jeongbalsan er kan komen. Je rijdt met de ondergrondse dan wel stukken boven de grond, gewoon op het spoor van Korail, maar het gaat als een speer. Zestien haltes moest ik, dus ik zat ongeveer 40 minuten in de trein/ondergrondse.
Het tenstoonstellingsterrein was bij het Ilsan Lake Park. Ze hadden het er omheen gelegd ongeveer. Dat zorgde wel voor een prettige bries en op zo'n warme dag als vandaag is dat heel prettig. Wie de plattegrond van het geheel wil zien: www.flower.or.kr
Bij het Nederlandse onderdeel in het overdekte paviljoen stonden slechts Koreanen. Een folder over de Keukenhof lag er ook, maar die dame had geen idee wat dat was. Ik heb haar in mijn goedste Koreaans uitgelegd dat ik daar 3 kilometer vandaan woon, maar ze had zo'n vage blik in haar ogen dat of mijn Koreaans niet deugde of ze echt niet wist waar dat foldertje over ging en voor welk land ze daar nou eigenlijk informatie stond te geven. Er waren een paar tulpen, zowel in het Nederlandse deel van het paviljoen als buiten, maar hier is de natuur toch echt verder. Azalea's, rodondendrons en rozen, veel rozen...
Toen ik aankwam zag ik eerst een tent waar ze de 'pets' opvingen. Wat een arremoe is dat zeg: kleine rothokjes met plastic deurtjes waar een paar luchtgaatjes in zitten. Er zat een teckeltje in, maar ik zag later op het tentoonstellingsterrein ook een mevrouw met een shitzu. Die was dus of binnengesmokkeld of mevrouw was burgerlijk ongehoorzaam geweest en had de dames bij de entree getart.
Overigens kunnen de mensen van de Keukenhof nog wel wat kennis kwijt aan de Koreanen waar het gaat om de aanleg van perken in gras. De bloemen staan er overal best mooi bij, maar wat er tussen ligt lijkt wel golfkarton: bruin, droog en iets wat ooit gras was of er op moest lijken.
Ik heb daar tot een uurtje of half vier rondgelopen. Flesje water, bakkie ijskoffie, want het was echt heel warm.
Omdat ik niet geluncht had, kreeg ik ondertussen toch wel trek. En wat je in de Nederlandse supermarkten niet moet kopen, omdat je dan een bak bacterien koopt, koop ik hier gewoon aan de straat: kimbap. Maar het wordt vers gemaakt waar je bijna bij staat en de dame had keurige plastic handschoentjes aan. Wat ze verder nog deed met die handschoentjes aan wil ik ook eigenlijk niet weten. De kimbap was heerlijk! Gek tijdstip natuurlijk om zo tegen vijf uur te gaan lunchen, dus ik heb vanavond maar een broodje bij een bak koffie genomen, want nog een keer eten zo vlak er na was niet zo'n goed idee.
Dat is nou net het lekkere van Korea: als je trek hebt in eten dan eet je iets en als je ergens een broodje eet en je neemt je mandarijntjes mee, dan eet je die ook bij je broodje. Tijdstip maakt niet uit; er is op elk tijdstip van de dag op elke plek in de stad wel iets te eten waar je trek in hebt.
In Goyang ben ik ook nog even naar een 'Home Mart' geweest. Een supermarkt op de begane grond [die ze hier steevast 1F oftewel 1e etage of first floor noemen] en daar boven een soort V & D. In de basement [B1] zat een dierenwinkel met diverse puppies in de etalage. Ik heb het wel erger gezien, waar er geen dekentjes of speeltjes en alleen spijlen en een waterfles aanwezig waren, maar als je dan weet hoe de puppies van Chelsea in het asiel in Leiden het hebben en je ziet hoe deze beestjes hun leven beginnen, dan staan deze toch beslist op achterstand waar het gaat om een normaal hondenleven.
Vanavond nog even lekker de stad in geweest, bakkie koffie gedronken, beetje rondgeslenterd. En wat een heerlijkheid dat mijn voeten het weer gewoon doen: geen hielpijn meer en door de zachte binnenzolen van mijn schoenen [fitflop] ook na zo'n hele dag op mijn benen geen last. En een dag op de benen betekent hier ook een heel aantal keren een flink stuk trappen lopen. Zo blijven die Seoulieten fit. Alhoewel... je ziet toch wel meer dan vroeger dikke kinderen of tieners. Die eten vast geen kimbap meer, maar liever friet van de Mac of pizza van de Pizzahut.
Alle frappuchino's en fancy theesoorten met veel suiker, siroop of slagroom er op doen daar ook geen goed aan.
Ik heb vlak bij het hotel een groentenzaakje ontdekt en lekker bananen en mandarijnen gehaald. Met nog tien dagen in het vooruit is zo'n net met fruit een goede aanschaf. Komt wel op.
In Goyang heb ik mezelf [doorgaans geheelonthouder] een flesje Koreaanse frambozenwijn cadeau gedaan. Grappig dat deze net anders smaakt dan de frambozenwijn die je bij de KTDC in de Spaanse Polder of bij Mom-in-the-Kitchen in Amstelveen haalt. Deze wordt gemaakt in Goyang.


Ik heb meer foto's dan hier op deze website passen staan in een picasa-webalbum. Dat album is niet openbaar. Ik zal in een apart dagboekfragment even de link geven. Dan is die makkelijk steeds weer op te zoeken, want het blijft dezelfde link tijdens deze vakantie.

  • 30 April 2012 - 13:48

    TdW:

    Willy,

    Wat lees ik nu, ga je aan de drank, nou heb je natuurlijk wel een reden vandaag, het is Koninginnedag dus dan mag het want je kan daar geen oranjebitter kopen, hahahahahah
    Drink, maar met mate en dat het je zal smaken!!!!!!!!!!!!

  • 30 April 2012 - 15:34

    B. Embo Esq.:

    . . . In Goyang heb ik mezelf [doorgaans geheelonthouder]
    een flesje Koreaanse frambozenwijn cadeau gedaan . . .

    Ben je van je geloof gevallen?
    Hoe moet ik het woordje 'doorgaans' inschatten?

  • 30 April 2012 - 18:21

    Chris En Lee:

    Prachtige foto's weer. Mooie bloemen. Leuk dat nederland zo goed is vertegenwoordigd. Jammer dat ze zich niet inlezen in t land dat ze vertegenwoordigen. Haha lekker wijntje, moet kunnen. Goed voor de bloedsomloop! Fijn dat je geen kast van je voet hebt. Zeker met warm weer zou je zeggen dat ie dik wordt. Super. Extra genieten van je dagen dus. Wederom ben je al halverwege je nacht. Slaap lekker nog eventjes en we kijken weer uit naar je belevenissen van de volgende dag! Liefs

  • 01 Mei 2012 - 08:44

    Maria:

    Hoi Willy.
    Zo te lezen ga je helemaal los. Heerlijk om te doen en te laten wat je wilt, eten en drinken op elk willekeurig tijdstip van de dag en dat ook nog met mooi weer. Goddelijk.
    Wij hadden gisteren (Koninginnedag) zowaar een prachtige dag. Dus heerlijk en dagje buiten en lekker wandelen met de hond.
    Het is leuk om al je verhalen weer te lezen en 10 dagen is nog best wel lang.
    geniet lekker en kom lekker tot jezelf.

    Liefs

  • 01 Mei 2012 - 14:37

    Wil St.:

    Hoi hoi. Wij moeten bij terugkomst eens ernstig praten: onderscheid aanbrengen tussen binnensmokkelen en burgelijke ongehoorzaamheid! Als je alleen de gradatie van de ernst van deze misdraging bedoelt, laten we het verder rusten. Meisje, geniet er maar weer van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 178789

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: