woensdag 2 mei: kinderen in hun eigen 'grand park' - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu woensdag 2 mei: kinderen in hun eigen 'grand park' - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

woensdag 2 mei: kinderen in hun eigen 'grand park'

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

03 Mei 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Eigenlijk had ik gisteravond bedacht naar het Daelim-museum te gaan en onderweg nog hier of daar te blijven hangen als ik zou gaan lopen, maar zoals dat zo vaak gaat: vanmorgen opeens iets anders in mijn hoofd: het 'childrens grand park'.

Ik ben lekker lui gestart vanmorgen, want als ik ergens tussen 11 en 12 uur het hotel uit ga, dan ben ik toch wel ongeveer 6 of 7 uur op de benen. Klopte vandaag wel, want ik kwam om een uur of negen vanavond het hotel weer in en dan heb ik een paar keer even gezeten om te eten of een kop koffie te drinken en even in de ondergrondse kunnen zitten. Dat laatste viel me mee, want het was best druk, maar ik had mazzel en inmiddels kan ik met mijn grijze haren ook aardig wat Koreanen van middelbare leeftijd [tot 55 jaar] laten staan en zelf gaan zitten. Is nog even wennen, want ik blijf natuurlijk altijd dat meisje van 12 die van haar moeder keurig geleerd heeft om in tram 3 voor ouderen op te staan. Maar als ik dan iemand van rond de 35, 40 jaar mij een lege plaats zie aanwijzen, dan schat ik toch in dat ze door hebben dat ik geen 12 meer ben.

Met een overstap was ik met een half uur in de ondergrondse bij de ingang van het Childrens Grand Park. Bij de toegangspoort zocht ik naar een loket om te betalen om er in te mogen. Niet dus: je hoeft hier niets te betalen. En in dat CGP [kort het maar even af voor het gemak] is een dierentuin, een botanische tuin, een pretpark [waar je misschien wel moet betalen voor attracties, maar dat heb ik niet gezien, want daar blijf ik vandaan of liever: daar houd ik mijn maag-met-inhoud ver vandaan], waterspeelplaats, sportveld, vogelhuis en zo voort.

Vlak bij de ingang was een mooie vijver met bloeiende azalea's en een traditionele Koreaanse overdekte zitplaats die overigens brandnieuw was. Bij de waterpartij stond een wat oudere man te zingen met zijn gezicht naar het water of hij daar een grote zaal met toehoorders wist. Hij zong het bekende 'Arirang', het tweede volkslied van Korea. Ik heb het met mijn camera proberen op te vangen en er wel een filmpje van gemaakt, maar je hoort niets van wat hij zingt. Zijn gezang ging onder in het geluid van kinderen en muziek op de achtergrond.
Voor wie het filmpje toch wil zien:
http://youtu.be/jvQsCqMuQ_M

De hele dag zwermden de kinderen over het enorme terrein. De klasjes weer heel herkenbaar aan de identieke kleding. Volgens mij gaan er hier heel wat leerkrachten regelmatig met de kinderen naar dit soort dingen toe. Doet me denken aan mijn lagere-schooltijd met uitstapjes naar het museum van het onderwijs in de Heemsterhuisstraat en naar de gemeentelijke schooltuinboerderijen waar je kaas leerde maken en van vlas touw leerde 'slaan'. Moet je nu denk ik ook niet meer om komen. Zal wel geen geld voor zijn...

Het dierentuingedeelte van het park vond ik wat minder. De dieren lagen in deze subtropische hitte [ja, nog steeds 28 graden en volop zon] lui in een randje schaduw en verder was er in de dierenverblijven ook niet heel veel gedaan aan uitdagingen voor de dieren. Het was er kaal en stoffig.

Bij de bloementuin waar Korea [Noord en Zuid samen] in bloemen was gevat, stonden ook twee enorme stenenstapels. En zoals dat hoort: je stapelt mee aan een stapel van een ander. Er liggen altijd genoeg stenen omheen.
Ik had er twee te stapelen en het was dus geen toeval dat er twee stapels stonden. Mooie grote stevige stapels in het park van de kinderen.

Op de picasa-website staan veel meer foto's van deze dag dan hier; zie voor de link er naar toe bij 30 april.

Tussen de middag [of was het toch al weer half drie?] kreeg ik trek en er was een eettentje achterin het park. Bleek toch wel veel weg te hebben van een MacDonalds of andere snackbar, maar om nog een beetje Koreaans te doen koos ik een bulgogiburger. Nou ja... waar het vlees van gemaakt was laat ik in het midden en het enige dat aan bulgogi deed denken was de klodder saus die er tussen zat. Hmmm...minder, maar als je trek hebt smaakt het al gauw en de beker drinken was belangrijker, want als je dat niet een beetje bijhoudt in deze temperaturen, dan krijg je zeker hoofdpijn.

Na de rit met de subway terug de stad in ging ik op zoek naar een eettentje waar ze wat gezonders te eten hadden dan een bulgogiburger. Niet eens zo ver van mijn hotel was er zo'n tentje met 'slow food', zoals ik eerder in Daegu aantrof. Lekkere dikke 'soepen' of eigenlijk zegt het Engelse woord 'porridge' het beter met boekweit, rijst, vlees, zeewier en diverse kruiden. Opvallend is dat hier in vrijwel alle varianten een flinke toef curcumma gaat. Dat is volgens vele geleerden een heel gezond goedje en thuis strooi ik dat ook overal doorheen. Dus grappig dat het hier ook zo rijkelijk gebruikt wordt. De kruiden werden er bovenop gestrooid, zodat je kon zien wat er doorheen ging. Grote lepel erbij om door te roeren en op te scheppen en een klein bakje er bij om uit te eten. Verder koude rettich-soep er bij, kimchi, beetje stoofvlees en nog een spulletje wat ik niet kon thuisbrengen, mogelijk door de rode peperpasta die er overheen zat. Naast mij zat een Australische vrouw en we hadden een bijzonder gesprek. Zij woonde op en af in Korea en verbleef dan bij de tempels en probeerde zich daar de zaken die eigen zijn aan het Boeddhisme te leren. Ze was zoals ze zelf zei 'op dit moment genezen kankerpatient' en wilde naast alle medische behandelingen waarvan ze wist dat die nou eenmaal bij het pretpakket hoorden, vooral ook op niet-medische manier haar ziekte bestrijden en haar lijf en geest zo sterk mogelijk maken. In het kader hiervan kregen we nog een heel gesprek over Chineng-Qi gong, waar een van haar leraren bij een tempel al eens over was begonnen, maar waar ze nog niet precies van wist wat het was en of ze er wat aan kon hebben. Hoe toevallig of niet kan zo'n ontmoeting zijn.

Na de 'porridge' [kommetje leeg, zoals ik geleerd heb van mijn moeder] ben ik nog op zoek gegaan naar het winkeltje waar ik twee jaar geleden de gele ginkoblaadjes in memobladvorm had gekocht. Ik wist dat er ook groene waren, maar die waren toen uitverkocht. En ja... nu waren er geen gele, maar wel groene. De gele verkopen ze zeker alleen in de herfst ;-)

Bij de Tom-n-Toms bij het kamerhoge open raam op de eerste etage nog even een lekkere koffie gedronken voordat ik naar het hotel terug ging lopen. Mijn benen hadden wel een pauze nodig en het laatste stukje van de wandeling ging er toch iets raar krampen in mijn kuiten. Niet zo gek na zo'n dag lang trouwe dienst. En onder mijn voeten: geen centje pijn meer, hoera! Dus voor al die mensen die nu nog zere hielen hebben [Nelly, Elsbeth en zo voort], het gaat over. Heeft me een aantal vakanties zeulen met die spalken gekost, maar dan heb je ook wat. Het is misschien een suf iets om zo blij van te worden, maar nu het niet meer pijn doet besef ik pas hoe veel last ik er van gehad heb.

En morgen... ha.. natuurlijk, dat zie ik morgen wel.

  • 02 Mei 2012 - 17:44

    José Bouman:

    Ha Willy!

    'Lachu' ook in Korea QR codes...
    En Willy wat schattig die foto van die kindjes uit dat klasje in het CGP. Beetje mini Keukenhof gevoel

    Geniet vollop en ik blijf je volgen.

    Groetjes Jose

  • 02 Mei 2012 - 21:03

    Lies:

    Die kindjes uit dat klasje wil ik/wij wel adopteren :-) Geniet er van !!!!

  • 03 Mei 2012 - 20:22

    Chris En Lee:

    Haha ja Willy, de tijden gaan veranderen. Grijzer haar meer respect, zo lijkt t mijn moeder ook te ontdekken. Grappig dat het toch nog steeds ook in Nederland wel wordt meegegeven dat "ouderen" meer ontzag krijgen. Wat ontzettend leuk die memoblaadjes. Net zoiets als die slotjes, mooi gezicht zo aan de muur, als je erlangs kijkt net vlinders. Zo blij voor je dat je geen last van je voeten hebt. Dat slentert toch prettiger kan ik me zo voorstellen. Pijn is vermoeiend, dus terecht HOERA.

  • 05 Mei 2012 - 05:37

    Elsbeth:

    Hai Willy!
    Fijn om via je verhalen weer een beetje in Korea te zijn. En wat een temperaturen zeg! Daar kunnen we hier alleen van dromen...alhoewel... Okee, de helft ervan zou hier al beter zijn ;-)
    Die kindjes in het water en bij de bloemen, heel vertederend en herkenbaar! Vooral dat met kleren en al in het water hopsen.....komt mij van m'n Kaatje best bekend voor ;-)
    Lieve Willy, wandel nog heerlijk zo door (vooral zonder pijnn!!) en dan geniet ik via je verhalen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 178763

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: