Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

08 Mei 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen ging de wekker om 6 uur. Lee, Christina en Romy moesten om 7 uur bij de halte van de Airport Limousine(bus 6011) staan. Om 7.12 uur zou die stoppen en dat gaf net de prettige marge van voldoende tijd op Incheon. Nippertjeswerk is niet prettig als het om dit soort reizen gaat.
Ik ben nog wel even teruggegaan naar het hotel toen ik ze had uitgezwaaid, want zo vroeg is er nog weinig te beleven op straat en ik had nog wel zin in dat uurtje extra.
Vandaag ben ik zomaar beetje rond gaan lopen. Kijken wat er allemaal in een half jaar veranderd is. En dat is best veel. Een van die dingen was dat de muur die ondertussen zo'n slordige twee jaar om een steeds hoger wordend bouwwerk heen stond nu weg was. Voor de kenners: Jongno op het deel van Jongnak naar Gwangwhamun. Er blijkt verrezen te zijn een constructie met twee torens, die naar de niet Koreaanse naam Gran Mall Seoul luistert. Alleen al het 'gran' zonder een 'd' er achter....
Het zijn kantoortorens en aan de onderzijde, begane grond en B1, zijn allerlei restaurantjes, koffietentjes een supermarktje, een drogist. Ik was er tijdens lunchpauze en vrijwel iedereen die er rondliep of zat te eten had een companycard aan een koord om de nek hangen. Op B1 keurige toiletten, dus da's handig. Het prijsniveau van de restaurantjes was niet waar een eenvoudige budgettoerist blij van wordt. Maar ja, het is er dan ook 'gran'...
Ze hebben bij de bouw wel de resten van bebouwing, muren, en andere historische vondsten ingebed in het gebouw. Tussen de twee torens dus dikke glasplaten waaronder van alles aan archeologische resten te zien was. Mooi is wel dat als men in Korea daar eenvoudig een klein bordje neer zet dat je niet op dat glas mag lopen, ook niemand dat doet. Geen hekken, prikkeldraad of 220 volt er omheen zoals in NL nodig zou zijn om mensen ergens vandaan te houden.
Een blok verder staat al het bouwgebeuren nu in de steigers (richting Gwangwhamun). Zal mij benieuwen wat daar achter de bouwmuren tevoorschijn komt over twee jaar. Ik ben bang dat het kastanjemannetje, dat er vorige herfst ondanks het bouwgeweld nog altijd op het hoekje stond, komende herfst een andere plek moet zoeken. Hij gaat er net zo niet thuis horen als het vissershuisje op de parallelboulevard in Noordwijk.
Vandaag ben ik alvast helemaal los gegaan op de drie grote boekhandels: Bandi en Luni's, Kyobo en toen aan de andere kant van de Jongno de Y.P.- boekhandel. Boeken te over, maar de boekensteunen die ik zoek...nada. Wel het leukste babyboekje ooit gevonden voor kleine Yuna.
Daarna ben ik nog even doorgelopen naar het kantoor van KTO (Korean Tourism Organization), maar zo goed als die zijn op het world wide web met informatie en handige apps, zo knullig zit dat kantoor in elkaar. Een wand met folders, twee pc's voor gratis internet en een paar vitrines voor de verkoop van toeristische spullen waarvan de inhoud in al die jaren dat ik in Seoul kom nog nooit gewijzigd is.
En vandaag was natuurlijk ook meteen de eerste dag dat ik aan de kunstexposities ben begonnen. Een kleine gallery en Insa Art Centre, 6 verdiepingen vol met van alles. Een aantal solo- exposities, maar nu ook weer een zaal met werk van studenten van een kunstacademie. Die zalen vind ik het leukst, want door de diversiteit kijk je anders of ben je opmerkzamer.
Na de copieuse maaltijd van gisteravond met zijn vieren heb ik het met eten erg rusig gehouden. Voordeel is dan dat ik van mezelf dan wel 'iets mag' bij de koffie. Tenslotte kent men hier in Korea geen toetjes of desserts na het eten...in de kategorie goede smoezen.
Vanavond waren er al de berichten dat de jongelui goed zijn aangekomen in Helsinki.
Daarna is het nog maar een kort ritje. De lange zit (ruim 8 uur) hebben ze dan gehad.
En zoals een bekende film eindigde...'tomorrow is another day'... yessss!

• 08 Mei 2014 - 16:20

Willemien:

Hoi Willy,
    Weer in je uppie,zal wel even gek zijn,maar je hebt genoeg te doen,zie ik.Heerlijk,dat je de stad al kent,kun je je overgeven aan het stappen en overal kijken,zonder verplichte programma"s.
    Geen gevaarlijke stadscultuur voor een vrouw alleen?Leuk om je zoon te zien!(de anderen natuurlijk ook)
    Je gaat vast nog heerlijk genieten.Ik geniet ook van mijn duidelijk genezende voet.
    Erg leuk om met je mee te reizen!Hartelijke groet,Willemien

• 08 Mei 2014 - 16:27

Anthoinette:

Willemijn,
    ach, al die gebogen hoofdjes op weg naar het vliegveld.En nu ben je weer "alleen op de wereld", maar
    je slaat je er goed doorheen, gezien de foto's. Trouwens, hoe lukt het je toch om iedere keer weer nieuwe, nog nooit geziene, shots te maken. Natuurlijk genoten van je verslagen, van de smakelijke, mooie, kunstige, verstilde, glimlach of grijns oproepende foto's van mens, dier, stad en ommeland.
    Wens je nog een paar heel intens goede en verrassende dagen toe. Tot de volgende keer, hartelijke groeten, Anthoinette.

• 08 Mei 2014 - 16:29

Willy Salemink:

Het is echt een veilige stad hoor Willemien. Stuk veiliger dan welke stad dan ook in NL.
    Dus maak je geen zorgen. Fijn dat je voet goed geneest !

• 08 Mei 2014 - 17:12

Saskia:

Wil,
    het ziet er prachtig uit daar. Zou ik ook wel eens heen willen.
    Amuseer je !