Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Donderdag 8 mei: weer alleen in Seoul

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

08 Mei 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen ging de wekker om 6 uur. Lee, Christina en Romy moesten om 7 uur bij de halte van de Airport Limousine(bus 6011) staan. Om 7.12 uur zou die stoppen en dat gaf net de prettige marge van voldoende tijd op Incheon. Nippertjeswerk is niet prettig als het om dit soort reizen gaat.
Ik ben nog wel even teruggegaan naar het hotel toen ik ze had uitgezwaaid, want zo vroeg is er nog weinig te beleven op straat en ik had nog wel zin in dat uurtje extra.
Vandaag ben ik zomaar beetje rond gaan lopen. Kijken wat er allemaal in een half jaar veranderd is. En dat is best veel. Een van die dingen was dat de muur die ondertussen zo'n slordige twee jaar om een steeds hoger wordend bouwwerk heen stond nu weg was. Voor de kenners: Jongno op het deel van Jongnak naar Gwangwhamun. Er blijkt verrezen te zijn een constructie met twee torens, die naar de niet Koreaanse naam Gran Mall Seoul luistert. Alleen al het 'gran' zonder een 'd' er achter....
Het zijn kantoortorens en aan de onderzijde, begane grond en B1, zijn allerlei restaurantjes, koffietentjes een supermarktje, een drogist. Ik was er tijdens lunchpauze en vrijwel iedereen die er rondliep of zat te eten had een companycard aan een koord om de nek hangen. Op B1 keurige toiletten, dus da's handig. Het prijsniveau van de restaurantjes was niet waar een eenvoudige budgettoerist blij van wordt. Maar ja, het is er dan ook 'gran'...
Ze hebben bij de bouw wel de resten van bebouwing, muren, en andere historische vondsten ingebed in het gebouw. Tussen de twee torens dus dikke glasplaten waaronder van alles aan archeologische resten te zien was. Mooi is wel dat als men in Korea daar eenvoudig een klein bordje neer zet dat je niet op dat glas mag lopen, ook niemand dat doet. Geen hekken, prikkeldraad of 220 volt er omheen zoals in NL nodig zou zijn om mensen ergens vandaan te houden.
Een blok verder staat al het bouwgebeuren nu in de steigers (richting Gwangwhamun). Zal mij benieuwen wat daar achter de bouwmuren tevoorschijn komt over twee jaar. Ik ben bang dat het kastanjemannetje, dat er vorige herfst ondanks het bouwgeweld nog altijd op het hoekje stond, komende herfst een andere plek moet zoeken. Hij gaat er net zo niet thuis horen als het vissershuisje op de parallelboulevard in Noordwijk.
Vandaag ben ik alvast helemaal los gegaan op de drie grote boekhandels: Bandi en Luni's, Kyobo en toen aan de andere kant van de Jongno de Y.P.- boekhandel. Boeken te over, maar de boekensteunen die ik zoek...nada. Wel het leukste babyboekje ooit gevonden voor kleine Yuna.
Daarna ben ik nog even doorgelopen naar het kantoor van KTO (Korean Tourism Organization), maar zo goed als die zijn op het world wide web met informatie en handige apps, zo knullig zit dat kantoor in elkaar. Een wand met folders, twee pc's voor gratis internet en een paar vitrines voor de verkoop van toeristische spullen waarvan de inhoud in al die jaren dat ik in Seoul kom nog nooit gewijzigd is.
En vandaag was natuurlijk ook meteen de eerste dag dat ik aan de kunstexposities ben begonnen. Een kleine gallery en Insa Art Centre, 6 verdiepingen vol met van alles. Een aantal solo- exposities, maar nu ook weer een zaal met werk van studenten van een kunstacademie. Die zalen vind ik het leukst, want door de diversiteit kijk je anders of ben je opmerkzamer.
Na de copieuse maaltijd van gisteravond met zijn vieren heb ik het met eten erg rusig gehouden. Voordeel is dan dat ik van mezelf dan wel 'iets mag' bij de koffie. Tenslotte kent men hier in Korea geen toetjes of desserts na het eten...in de kategorie goede smoezen.
Vanavond waren er al de berichten dat de jongelui goed zijn aangekomen in Helsinki.
Daarna is het nog maar een kort ritje. De lange zit (ruim 8 uur) hebben ze dan gehad.
En zoals een bekende film eindigde...'tomorrow is another day'... yessss!

  • 08 Mei 2014 - 16:20

    Willemien:

    Hoi Willy,
    Weer in je uppie,zal wel even gek zijn,maar je hebt genoeg te doen,zie ik.Heerlijk,dat je de stad al kent,kun je je overgeven aan het stappen en overal kijken,zonder verplichte programma"s.
    Geen gevaarlijke stadscultuur voor een vrouw alleen?Leuk om je zoon te zien!(de anderen natuurlijk ook)
    Je gaat vast nog heerlijk genieten.Ik geniet ook van mijn duidelijk genezende voet.
    Erg leuk om met je mee te reizen!Hartelijke groet,Willemien

  • 08 Mei 2014 - 16:27

    Anthoinette:

    Willemijn,
    ach, al die gebogen hoofdjes op weg naar het vliegveld.En nu ben je weer "alleen op de wereld", maar
    je slaat je er goed doorheen, gezien de foto's. Trouwens, hoe lukt het je toch om iedere keer weer nieuwe, nog nooit geziene, shots te maken. Natuurlijk genoten van je verslagen, van de smakelijke, mooie, kunstige, verstilde, glimlach of grijns oproepende foto's van mens, dier, stad en ommeland.
    Wens je nog een paar heel intens goede en verrassende dagen toe. Tot de volgende keer, hartelijke groeten, Anthoinette.

  • 08 Mei 2014 - 16:29

    Willy Salemink:

    Het is echt een veilige stad hoor Willemien. Stuk veiliger dan welke stad dan ook in NL.
    Dus maak je geen zorgen. Fijn dat je voet goed geneest !

  • 08 Mei 2014 - 17:12

    Saskia:

    Wil,
    het ziet er prachtig uit daar. Zou ik ook wel eens heen willen.
    Amuseer je !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 178817

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: