Donderdag 30 oktober: Dongdaemun en veel lopen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Donderdag 30 oktober: Dongdaemun en veel lopen - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Donderdag 30 oktober: Dongdaemun en veel lopen

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 Oktober 2014 | Zuid-Korea, Seoel

Het is heerlijk dat je hier met de subway in minder dan geen tijd voor minder dan geen geld (voor 80 cent reis je de hele stad door) de bovengrondse verkeersdrukte kunt omzeilen en toch komt waar je moet zijn.

Ik was al vroeg in Dongdaemun ('oostpoort' letterlijk); lange schaduwen nog en het was zelfs een beetje fris. Dat is het de rest van de dag niet meer geweest, want het is hier nog altijd zonnig en rond de 20 graden. Konden overigens wel eens de laatste dagen met mooi weer zijn....
Ten noorden van de oostelijke stadspoort, werd er langs een voormalige stadsmuur flink wat zand verzet. Misschien wil men daar toch een stukje historie van de stad tonen?

Dongdaemun staat bekend om de vele kledingwinkels. Nou is veel wel aardig om beetje te kijken, maar als je als toekomstige second-time-granny wat beter gaat kijken naar de babyspulletjes, dan vind je hier toch wel erg veel synthetisch spul en daar hou ik niet zo van. Maar goed zoeken is een vak....dus toch wat gevonden. En voor m'n grote kleindochter ook. Maatje s/m, want al die Koreaanse meisjes zijn zo superdun, dat ik niet meer bij de kindermaten hoef te kijken. Trouwens...een tiener is ook geen kind meer ;-)

Daarna ben ik langs marktjes en straatjes met winkeltjes zo groot als een medium-sized inloopkast gegaan. Hier en daar nog wat kleinigheden gekocht. Heerlijk weer verse voorraad mandarijnen. Zelf maar geteld en in de zak gedaan, want dat deed iedereen. Niemand zal hier te veel mandarijnen in de zak gooien en ook geen verkoper die maar bedenkt dat je het aantal zou moeten controleren. Juist voor dit soort dingen en de sfeer die er bij hoort, is het zo heerlijk om hier te zijn.

Bij de winkels en overdekte markten hoort een heel systeem van thuisbezorging. De jongens op de brommers met bak er achter of die met een stellage achterop waar de spullen torenhoog opgetast worden, zijn de eerste schakel.
Dan zie je de enorme pakketten daar vanaf overgeladen worden op de houten rugrekken. De meestal wat oudere mannen dragen daarmee de spullen naar hun bestemming.

Op de weg richting Jongno-3-ga was er een klein dierenwinkeltje zonder dieren. En met hulp van twee jonge, goedwillende verkopers die geen woord Engels spraken, een centimeter, foto van Mi-Pi op mijn telefoon waardoor ze begrepen dat het beestje langer was dan haar borstomvang, zijn we er uit gekomen.
Volgens de maten die Hans me nog even gemaild had vandeweek moet ze hiermee hooguit twee centimeter voor haar staartje kou lijden straks in december na haar trimbeurt.

Op Insadong aangeland ben ik richting de kunstexposities gegaan. Altijd weer leuk om je te laten verrassen. Jammer genoeg kan ik nu niet twee exposities zien, want dinsdag is de wisseldatum en dat is tevens de dag waarop ik terugreis. Helaas.
Deze keer via Anguk terug, met de subway want dat gaat net zo prima als via Jongnak. Lijn 3 is zelfs iets rustiger zo tegen de avond.

In de buurt van het hotel is het gezellig druk 's avonds. Veel winkeltjes, stalletjes en erg veel jong spul buiten. En door de aanwezigheid van EHWA zijn de meiden in de meerderheid. Dat geeft een hoog spiegeltjes- gehalte in het straatbeeld: om de haverklap make-up bijwerken, lippen stiften, poeder er nogmaals op. Ook in de subway een veelvoorkomend beeld. Tenminste: als je niet zodanig op elkaar gepakt staat dat het onmogelijk is om dat spiegeltje uit je tas te krijgen...