Zondag 6 november; laatste dag Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu Zondag 6 november; laatste dag Korea - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

Zondag 6 november; laatste dag Korea

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

06 November 2005 | Zuid-Korea, Seoel

Een vrije dag begint met iets langer uitslapen. Lekker hoor. Maar dan ook gezwind de straat op en mijn neus achterna op zoek naar de cadeautjes die ik nog wil kopen. Ja Petra, je kim-chi-pot is gelukt. Hij is nu nog heel. En mijn tussenwervelschijven ook nog (eventjes...). Zomaar op straat heb je de leukste ontmoetingen en gesprekjes. Mensen die je vragen waar je vandaan komt of je helpen als je bij een kraampje aan de weg probeert uit te leggen dat je een hond hebt met een lang lijf. Ja, echt een hele kraam vol met hondenjasjes. Van teakwondo-pakjes met de koreaanse vlag er op tot bijenpakjes inclusief voelsprietjes en streepjespakjes met bunny-oren of camouflagepakjes. Je kunt het zo gek niet verzinnen. Wel in small, medium en large, maar geen van allen met een lang lijf. Allemaal in de verhoudingen van een Yorkie. En we gaan Goofy ('Koepie' spreken ze dat hier uit)niet met een paar (overigens mooie) blote billen laten lopen. Maar het was meer de grap om even in al die jasjes te kunnen graaien dan dat ik van plan was om Goofy voor gek te laten lopen in een bijenpakje of iets dergelijks. De koffie en wat te eten tussen de middag koop je op straat als je iets ruikt wat lekker lijkt. Nee, ik ga er niet opnieuw van aan de broekhoest (...ja Janine...). Naar de w.c. kun je op vrijwel elk metrostation heel behoorlijk. Overigens zijn de hangtoiletten (bak in de grond ingebouwd en hurken) wel zo hygienisch. Je moet alleen wel zeker weten dat je over de rand van je broek heen plast, maar voldoende ervaring in bos en duin hebben me nog geen ongelukjes opgeleverd. Zijpaden, marktjes en subway-markten...allemaal heb ik ze vandaag gezien. Ook kwam ik nog langs een hangpark voor ouderen en die hebben het op de vrije zondag wel erg gezellig gemaakt. Er wordt gezongen en gedanst. De gemiddelde leeftijd van de dansers is dicht tegen de 70 en ze hebben een plezier. Ik heb er een kort filmpje van gemaakt. Stukje verderop wordt vol overtuiging karaoke gezongen. De zanger (ook 70+) is zeer overtuigd van zijn eigen kunnen. De omstanders klappen mee en een paar krasse mannen gaan met de voeten van de vloer, breed lachend met -bijna- tandeloze monden. De sfeer in het parkje tegenover Chongno electronicamarkt is in elk geval opperbest. Rond een uur of half vier ga ik eerst mijn aankopen thuis brengen en daarna op weg naar waar ik van mezelf niet eerder mocht komen. Ik ken mezelf te goed....
Onder de Jongno-toren zit een boekhandel (Bandi & Luni's) zo groot als drie Bijenkorven in den Haag bij elkaar (en dan niet alleen de boekenafdeling van de Bijenkorf, maar de totale). Daar zou ik dus echt een hele dag kunnen doorbrengen. De Koreanen die daar zijn (en dat zijn er erg veel, want met een rugzak op kom je er bijna niet tussendoor) komen niet alleen om te kopen, maar staan of zitten uitgebreid de boeken en tijdschriften te lezen. Er is ook een hele leeshoek met bankjes ingericht, maar dat is gewoon permanent vol. Dus gaan de mensen gewoon bij de kast waar ze iets leuks hebben gevonden op de grond zitten om te lezen. Eigenlijk is het een soort combinatie van een boekhandel en een bibliotheek. Vera, Trees, Iris, jullie zouden het hier ook zeeeeer naar je zin hebben. Jij helemaal Iris (of ken je het uit 2002?), want de kinderboekenafdeling is om je vingers bij af te likken. Ik kon het dan ook niet laten en heb er een gekocht voor je. Bedenk me wel dat dit het boek is dat je heel misschien zelf hier al gekocht hebt. Visje voor op... Nou ja, maakt niet uit. Als jij 'm al hebt dan gaat-ie mee naar Koreaanse les. En Yumi: de 'Cooland' van november heb ik ook voor je. Wat zal dat sjouwen worden morgen.
En het is me gelukt: ik ben er ook weer uit gekomen. Het was even heel hard sleuren aan mezelf en het was later dan ik gewild had, maar ik gun mezelf die kleine verslaving wel...Is verder redelijk ongevaarlijk.
Nu zit ik in een hele ruime en lekker rookvrije pc-bang het voorlaatste deel van het Korea-vervolgverhaal te typen. Vanavond gaan we met zijn allen uit eten als afsluiting van de reis. Iedereen is de laatste paar dagen zijn eigen weg gegaan. De samenstelling van de groepjes die meegingen naar de gevangenis en de tempel varieerde. Die vrijheid om je eigen gang te gaan of mee te gaan met een groepje bevalt me prima. Ik probeer me al een klein beetje voor te bereiden op de cultuurshock die er zeker aan gaat komen. In 2002 was ik er totaal niet op voorbereid dat het weer zo erg wennen is als je terug bent in Nederland. Nu weet ik dat het komen gaat. Misschien helpt dat.
Het laatste deel van dit webdagboek zal morgen niet meer vanuit Korea komen.

  • 06 November 2005 - 11:13

    Elise:

    Heel goed die voorbereiding op de cultuurshock, je bent toch ook net een psychiater he, kom in de kamer naast me zitten zou ik zeggen, gezellig voor mij ook! en veel goed werk te verrichten! en met je reisverhalen haal je ook vast veel mensen uit hun dip/depressie/ellende! alvast een goede reis en houden thuiskomst!

  • 06 November 2005 - 13:04

    Margaret:

    Kan ik nazorg krijgen, ik heb nu al heimwee.........
    Geniet nog even en dan een hele goeie reis !!!!
    Moet je direct weer naar het werk ??
    knuffel
    Mar

  • 06 November 2005 - 14:09

    Willy:

    Van deze reis heb ik weer zo veel energie voor het batterijtje opgedaan dat ik nazorg, mensen uit dipjes en andere opbeurende zaken weer helemaal aan kan.
    Dinsdag mag ik mijn jetlag er uit slapen (sorry Annemieke en Petra...08.42 is dan echt te vroeg) en woensdag zit ik weer achter mijn bureautje in het Spaarne Ziekenhuis. Alsof ik niet ben weggeweest....(??!)

  • 06 November 2005 - 15:07

    Meelezer:

    Ook aan mijn genoegelijke Korea lees- en fotokijkreis komt dus een eind.
    Bedank, Koreacorrespondent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 178716

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: