zaterdag 9 november: laatste volle dag in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zaterdag 9 november: laatste volle dag in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zaterdag 9 november: laatste volle dag in Seoul

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

09 November 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Finnair was weer vlot. Nog voor ik naar bed ging gisteravond, even na middernacht, zat de online incheck al in de email. Meteen maar gedaan, want dan heb je de meeste kans op de juiste stoelen.
Eerste ritje 45-J en stukje van Helsinki naar Amsterdam 7-D. Allebei aan het gangpad, al is dat voor het laatste stuk niet zo belangrijk.

Vanmorgen vroeg ben ik eerst even naar Unhyeongung [paleis] gelopen. Dat is vlak bij het hotel en ligt zo stilletjes in de wijk. Geen drukte voor de deur en geen massa's mensen. Meestal ga ik er een van de eerste dagen meteen naar toe. Het is er zo lekker rustig. Voor 700 won mag je naar binnen. Nog geen 50 cent dus. Op dit moment was het er niet rustig, want er was een klas met schoolkinderen die uitleg kreeg [op de vrije zaterdag, jawel] en in een andere hal was men ook groepsgewijs iets aan het doen. Daar stonden veel paar schoenen buiten en er klonk af en toe applaus. Zelfs met deze relatieve drukte is Unhyeongung altijd een oase.

Daarna ben ik ruim rondje Seoul-noord gelopen. In Buckchon was het retedruk. Zeker zaterdag. Het begon tegen het middaguur te regenen en dan hebben alle Koreanen de ruimte die ze eerst nodig hadden plus die van hun paraplu nodig. Dat betekent nog drukker. Overigens geen enkele keer ogen uitgestoken. Dat is in een drukke winkelstraat in NL wel anders.
Misschien zie ik alles ook wel beter met mijn nieuwe bril en zie ik de puntjes aankomen.

Helemaal achterlangs lopend leek het wel een feestje van de politie. Ze stonden er werkelijk in menigtes. Nou is helemaal boven aan Buckchon ook het presidentieel paleis en van tijd tot tijd wordt daar de weg afgezet. Ik zag ook politieagenten buigen naar een zeer zwaar geblindeerde auto. Kan iedereen in gezeten hebben.

Het zou een leuk rekensommetje kunnen zijn om een vergelijking te maken van het percentage politieagenten op de totale bevolking tussen Korea en Nederland. Ik schat in dat Korea er flink wat meer heeft. Of ik ben toevallig gewoon steeds op de plek waar ze ze met busladingen tegelijk aanvoeren om toezicht te houden of zoals nu het verkeer naar boven tegen te houden.

Om de drukte rond de winkelstraatjes wat te ontlopen ben ik een wirwar van kleine straatjes door gegaan. Grappig om te zien hoe ook in kleine hoekjes steeds geprobeerd wordt om nog wat groen en bloemen te laten groeien. Vaak ook eetbaar groen.

Verder lopend bleek het Museum of Modern and Contemporary Art, dat 12 of 13 november met veel bombarie geopend gaat worden, nu redelijk 'af' er uit begint te zien. Ik merk dat ik het stiekem toch wel heel jammer vind dat ik net weg ben als het open gaat. Had ik wel willen zien in het allerprilste stadium. Ik dacht eerst dat het moderne lichtgrijze gebouw het totale museum was [flink groot trouwens], maar de hoofdingang met opschrift boven de deur en bord bij de ingang ligt even verderop en dat is gebouwd in een hele ouderwetse stijl. Zou zo in den Haag kunnen staan. Zelfs naast het gemeentemuseum. Eigenlijk niets voor de Koreanen. Toch eens kijken of ik er achter kan komen welke architect dit bedacht heeft.

De nieuwe tentoonstellingen in Insa Art Centre waren een welkome afleiding van de regen. Er waren weer een aantal verrassende en mooie dingen te zien. De kunstenaar is meestal zelf aanwezig. De expositie duurt dan ook 'maar' een week. Zeker op zaterdag en zondag, als het drukker is dan anders, zorgen de kunstenaars wel dat ze er zijn. Probleem is dan wel dat ze je altijd een wat lijvige catalogus van hun werk in de handen willen drukken. Snap ik wel, maar wil ik niet. Koffer gaat nu al slechts dicht door het wijder zetten van het zwemvliesje. Bovendien is het zulk mooi duur drukwerk, dat ik me bezwaard voel als ik het aanpak en vervolgens weggooi of er verder in elk geval niets mee doe.

Ergens heb ik vandaag ook nog even de subway genomen. Was flink ver afgedwaald [Eujijro-sa-ga] en had geen zin om de hele weg weer terug te lopen. Wat is zo'n ondergrondse dan toch makkelijk. En spotgoedkoop. Voor rond de 70 cent rijd je vrijwel de hele stad door.

Met nog een koffie- en een theepauze en veel omwegen vloog deze laatste dag om. Ik had niet veel meer op mijn lijstje staan. Dat is wel eens anders geweest.

Omdat het zo ontzettend druk was in de stad ben ik al om kwart voor zes richting mijn makreeltje gegaan. En behalve de makreel heb ik mezelf ook nog op een gestoomd ei getrakteerd. Een rijke maaltijd, maar ik had de lunch geskipped, dus vond dat het mocht.

Blijft altijd een beetje een gekke dag, zo'n laatste dag. Je komt op plekken waarvan je niet weet wanneer je daar weer zult of kunt komen.
Met alles beetje melancholiek gevoel.
Verbazingwekkend genoeg heb ik deze twee weken niet een keer de trein gepakt naar 'iets' buiten Seoul. Deze stad heeft ook zoveel te bieden, dat je je nooit hoeft te vervelen.

Morgen om 8.11 uur gaat bus 6011, dus 8.00 uur buiten staan.
Moet lukken. Al het voorbereidend werk van het inpakken is al gedaan.



  • 09 November 2013 - 14:31

    Maria:

    Goede reis terug en neem je mooie herinneringen en ervaringen mee. Kunnn wij in ieder geval nog even samen met klavertje 4 nagenieten.

  • 09 November 2013 - 16:18

    B.Embo:

    Dat was weer mooi, gezellig, informatief op vakantie.
    Wanneer gaan we weer?

  • 09 November 2013 - 17:03

    Anthoinette:

    Welkom thuis, "alleycat". Daar wacht je een warm en hondslief, omstuimig welkom. Ik ben heerlijk met je op reis geweest. Genoten van je verhalen, het eten, de musea, het lichtfeest, de begraafplaats, de markten, de berg die "Moza " beklom, de mensen en de dieren en al die andere bezienswaardigheden die je hebt bezocht en hebt laten zien d.m.v. prachtige foto's. Hartelijk dank en hartelijke groeten, Net.

  • 09 November 2013 - 17:24

    José :

    Jammer hoor dat vakanties altijd zo snel voorbij zijn, nietwaar?!
    Ik wens je een hele goede terugvlucht Willy!

    Tot ziens José

  • 10 November 2013 - 00:35

    Saskia Vermeer:

    Fijn voor ons dat je weer snel terugkomt !
    Goede reis en lekker de benen strekken aan 't gangpad.
    Tot gauw in Den Haag !
    Sas

  • 10 November 2013 - 17:21

    Marjo:

    Ik heb genoten van je reisavonturen en maakte uit je verhalen op, dat je het deze keer wel heel erg naar je zin had, lekker relaxed, in staat anderen over te halen ook naar Korea te gaan.
    Tot in Nederland!

    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 178712

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: