18 mei, zondag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu 18 mei, zondag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

18 mei, zondag

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

18 Mei 2008 | Zuid-Korea, Seoel

Binnenkomen en doorlopen...zo ging dat vanmorgen op het vliegveld van Kwangyu. We waren met twee minibusjes naar het vliegveld vervoerd vanaf het hotel en het inchecken ging vlotjes. Uuurtje wachten, beetje rondkijken en verder was er op het vliegveld weinig te beleven. De vlucht was op een paar luchtzakken na geruisloos en vlot. We stonden na krap een uurtje weer aan de grond en nu op Jeju-do. Het woord 'do' betekent eiland. Jeju kun je makkelijk vinden met Google Earth: je gaat naar het zuiden van het Koreaanse schiereiland. Daar liggen allemaal eilandjes en de grootste is Jeju. Als je in het midden inzoemt dan zie je de berg [Hallasan] en wij zijn vandaag over het eiland naar Seogwipo gereden. Dat ligt aan de zuidkust. Natuurlijk ging de rit over de 'mystery-road' waar de weg naar beneden loopt terwijl het lijkt of-ie klimt. Er is daar in een paar jaar tijd wel een soort kermisattractie omheen gebouwd. Toen we er in 2002 kwamen was het gewoon de weg. De bus die even stopte en de chauffeur of reisleider die een vol flesje op het wegdek legde om te laten zien dat het flesje een kant op rolde die je niet verwachtte. Inmiddels is er een parkeerplaats, toiletten, een spookhuis aan de kant van de weg en een aantal kraampjes die eten, drinken en 'kralen en spiegeltjes' verkopen. Beetje jammer wel.
Daarna zijn we doorgereden naar het nagebouwde schip van Hendrik Hamel. Ook best een beetje kitsch, maar het ziet er zwart van de Koreaanse middelbare scholieren. Er naast is ook een 'Holland museum'. In een van de teksten in de vitrine staat [nog steeds, want het was me drie jaar geleden ook al opgevallen] dat 5 % van het Nederlands inkomen gegenereerd wordt door de legale prostitutie. Lijkt me rijkelijk veel en als dat echt zo is en er wordt keurig belasting afgedragen van deze legale werkzaamheden dan moet Nederland toch uit de financiele problemen zijn. Ik ben niet meer het schip op gegaan, maar heb me even in mijn uppie op een randje van het vulkaanstrand teruggetrokken waar niemand was en waar ik kon zitten kijken zonder gezien te worden. In een groep reizen is prima, maar ik heb regelmatig behoefte om die groep ook even kwijt te raken. Het strand is vulkanisch en ziet er dus heel anders uit dan ons Noordzeestrand. Paar plaatjes om dat te illustreren zitten hierbij.
Ons hotel is mooi en ligt een halve straat verder dan het hotel dat we in 2005 hadden. Ik heb weer een ondol-kamer gekregen [op verzoek]. Lekker ruim en jawel: ook voorzien van internet, dus ik hoef vanavond niet op zoek naar een pc-bang om de website bij te werken. Luxe wel. Ook is er een balkon met schuifdeuren en een hor er voor; een waterkoeler en waterkoker en een jaccuzi-bad [wat ik niet zal gebruiken, want daar hou ik niet zo van]. Maar het is wel luxe.
Vanavond zijn we met ongeveer de helft van de groep bij een groot 'buffet'-restaurant gaan eten. De rest van de groep ging 'westers' eten, maar daarvoor ben je niet in Korea vind ik. Diverse gerechten en vele bijgerechten met vlees en vis kregen we voorgeschoteld en we hebben vooral zitten genieten van de Koreanen die er met de jonge gezinnen kwamen eten. Kinderstoeltjes werden aangesleept, maar ook een heel ledikantje werd naast een tafeltje gezet. Ze zijn hier zeer kindvriendelijk. De peutertjes willen na eerst wat verlegen te lachen toch best wel even zwaaien naar die witmensen. Sommigen durven meer, maar echte brutaaltjes vind je hier zelden.
Omdat het morgen slecht weer dreigt te zijn te hiero heeft Louise het programma van maandag en dinsdag omgedraaid. Nu gaan we op dinsdag de tocht naar Udo maken en het folk-village bezoeken en naar de Yakcheonsa [tempel]. Dat zou best zonde zijn om dat op een regenachtige dag te moeten doen. Morgen maakt Louise met wie dat wil een wandeling naar een bekende rots waar ik de naam even van vergeten ben. Ik heb net met Evert en Els afgesproken om morgen naar de Yeomiji botanische tuinen te gaan. Daar wilde ik toch al graag naar toe en dat is ook prima als het regent, want een deel is binnen in kassen. Misschien wil er nog iemand mee. De taxi kunnen we dan delen en we kunnen het goed vinden met elkaar.
Ook lekker relaxed, want dan gaan we om half elf weg en dat geeft even wat uitslaaptijd.