In een oude jas - aankomst zondag 23 oktober 2011 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu In een oude jas - aankomst zondag 23 oktober 2011 - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

In een oude jas - aankomst zondag 23 oktober 2011

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

23 Oktober 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Het is altijd even doorbijten, die busreis door de lucht, maar het gaat elke keer iets makkelijker. Komt omdat ik weet hoe lang het duurt en wat er voor nodig is om een beetje fit te blijven tijdens zo'n lange vliegreis. Dus vaak genoeg doen, dan wordt het nog een makkie.
De buurman in het vliegtuig op het lange, tweede deel van de trip was stil en dat heb ik graag zo. Ook geen vieze luchtjes bij zich [ondanks dat zijn schoenen uit gingen], dus dat was een erge meevaller.
Op Incheon de bekende actie: telefoon huren [al doet mijn eigen telefoon het hier wel...even binnen Korea bellen is dan meteen internationaal tarief, dus maar niet]. Huren is ongeveer 2 euro per dag, dus dat kost de kop niet.
Kaartje voor de bus gehaald, op een holletje naar de klaarstaande bus en er vliegendes in gesprongen. Ik realiseer me dat ook dat inmiddels gewoon geworden is, want een paar jaar geleden was het nog zoeken naar de goede bus en nog even checken of je wel de goede halte had. Ook op de stopknop drukken als de goede halte er aan komt is nu makkelijk. Voor iemand die dat de eerste keer doet is dat nog even tricky.
Meteen bij het buiten komen was de goede bekende Koreaanse lucht er weer. Het is een gevoel van een oude jas die lekker zit en die ik weer even twee weken mag dragen.
In het hotel was de hond er op de stoep [een 'Timo van Syl', maar dan glad kaal geschoren en een jasje aan]. Gepaste waarschuwing voor de directie en ik weet dat ik hem niet moet aanhalen, want dat heeft hij liever niet. In functie is in functie en dan ga je geen vriendjes maken met eventuele indringers. Hij doet het keurig. Moeder was in charge en alleen haar dochter, die alle mails en reserveringen doet, spreekt een paar woorden Engels. Maar met wat goede wil kom je een heel eind en uiteindelijk heb ik mijn eigen post-it-briefje op het agendabord gevonden. ' Willy' stond er alleen maar op. Zag er bekend uit en de gereserveerde data ook. Ik heb nu de kamer naast de receptie beneden. Geen gesleep met koffers de trap op, maar mogelijk hoor ik wel de hele avond de t.v. van de eigenares, die in het kamertje achter de balie de hele dag verblijft met haar hondje. Nou kan ik goed tegen achtergrondgeluiden, dus geen probleem. Ik slaap toch wel. Vanmiddag eerst iets meer dan een uur geslapen, want ik was een slordige 20 uur wakker ondertussen. Ik had beter twee uur kunnen slapen, zoals ik normaliter doe, want de koppijn is nog niet helemaal weg. Vanmiddag wat doelloos rondgelopen, wat van de straat gegeten [zo'n lekkere ronde met kaneel en stroop/suiker gevulde van de hete plaat], bakkie koffie gescoord, een paar gallery's binnengelopen en de tentoonstelling 'groen design' in de buitenruimte van Insadong bekeken.
Daar kunnen de corsobouwers nog een puntje aan zuigen: meisjesfiguur van gras met een jurkje aan van iets gedroogde blauw-paarse hortensia. Mooi. De ginko's langs de weg naar Changdeokgung beginnen geel te worden en er liggen ook wat bladeren. Die worden alleen elke dag weggeveegd helaas. Geen mooi geel bladertapijt dus. Op het Gwangwhamun-plein was het een enorme ophaalactie van mobiele toiletten. Ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. Overal tentjes, spandoeken en veel afval. Deductie leerde me dat de Seoul marathon net geweest was. Dat verklaart veel. De sponsor was ook overal terug te vinden in de spandoeken en vlaggen. Ik heb even wat 'tams' gegeten, want na drie keer vliegtuigmaaltijd was ik nog niet echt toe aan een hele maaltijd. Of eigenlijk ik wel, maar mijn maag nog niet. Morgen maar.
Nu zit ik even in de pc-bang te typen. Ik heb minilaptopje wel bij me en in het hotel is wifi, maar ik had dit sfeertje een beetje gemist. Eigenlijk niet meer in een pc-bang geweest sinds ik minilaptopje mee heb. En dit is toch ook wel erg leuk. En gelukkig moeten ook hier de rokers achter glas met een afzuiger er boven, dus zit ik lekker rookvrij. Ik ga even een bakkie koffie er bij pakken. ..
Foto's worden [ook] opgeladen naar een picasa-webalbum. Hier komen ze niet allemaal te staan.
Dus voor meer beeld:

• 23 Oktober 2011 - 11:40

Chris:

Heerlijk moet dat voelen die oude jas. Nog steeds druk naast het hotel. Fijn dat je beneden zit, hopelijk niet weer van die gillende jongeren hihi. Nou ja heb je daar geen last van, achtergrond muziek. Heerlijk punt van herkenning te zien. Leuk!!

• 23 Oktober 2011 - 12:32

Marja Des Bouvrie:

Ha Willy, Leuk weer om met je "mee" te reizen, ook al is het vanuit ons huis met een Nederlands zonnetje door de ramen.
    Kijk uit naar je volgende verslag en mooie foto's.

• 23 Oktober 2011 - 14:03

Senor El Blanco:

Fijn dat je weer de vertrouwde geuren kunt opsnuiven en dan wel de goede, niet van die hokjes die verwijderd werden van het Gwangwhamun-plein, ik heb het maar gekopieerd voordat ik het voud sgreiv.

Mooie kleuren dat kunstwerk, prachtig.
    Tot de vlgd. meel.

• 23 Oktober 2011 - 14:06

TdW:

Krijg natuurlijk wel personeelskorting op mijn aankopen in JOUW winkel!!!!!!????????????????

• 23 Oktober 2011 - 15:27

Angelie:

Hoi Willy.

Fijn dat je een goede reis hebt gehad en dat je jas nog aan de kapstok hing... Geniet maar weer met volle teugen! Groetjes, Angelie