vrijdag 1 november: kookles, koppijn en licht aan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu vrijdag 1 november: kookles, koppijn en licht aan - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

vrijdag 1 november: kookles, koppijn en licht aan

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

01 November 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen moest ik -voor mijn doen hier dan- vroeg op. Kwart over zeven ging de wekker. Genoeg tijd dus voor ontbijtje en een lekkere douche.

Bij de kookles waren uiteindelijk maar vijf cursisten. Duidelijk einde van het seizoen. We hebben nog even gewacht op iemand die zich had opgegeven, maar niet kwam.

De dag zou gaan over 'streetfood' en daarom gingen we met een gids de straat op. Aardige vrouw, maar ze wist niets van voedsel van de straat, restaurantjes of dergelijke. We waren met een taxi naar de hanokwijk (Buckchon) gegaan en daar vertelde ze iets over een oud schoolgebouw. Ook niet helemaal het thema. Toen we Insadong inliepen werd duidelijk wat wél haar ding was: de kunstgaleries! Daar kende ze mensen en ze vertelde dat ze zelf ook schilderde. Niets mis mee verder en zo hebben we toch een paar leuke dingen gezien. Ook zijn we even een bekend ( en peperduur) fusionrestaurant in geweest. Prachtig interieur met 'behang' (geborduurd) met overal vlinders.
Bij de groep cursisten waren twee meisjes uit Taiwan, die een jaar in Korea werken. Ook een Zweedse vrouw van mijn leeftijd die hier zeven weken is. Haar man werkt hier die periode en zij gaat doordeweek overal alleen op af. Ze had in hetzelfde vliegtuig gezeten vanuit Helsinki. Voor haar is dit de eerste ervaring met Korea, dus ik kon nog wat tips geven.

Na de rondleiding gingen we terug naar het Tteok-museum voor de eigenlijke kookles. Eerst werd alles voor gedaan en daarna mochten we zelf aan de slag. Nou had ik al eens kimbap gemaakt, maar ik heb er toch nog een paar fijne kneepjes bij geleerd. Niet in de laatste plaats hoe je die rol degelijk dicht krijgt zonder loslatende randjes zeewier. En ook wat het verschil is tussen Koreaanse kimbap en Japanse sushi.

Het was na twee uur toen we onze knutsel mochten eten. Al die tijd had ik niets gedronken en een lichte koppijn begon op te steken. Er zat bij het eten gelukkig een beetje vocht in de vorm van een soepje.

Na het eten (en ja, we kregen een doggy-bag, want het was veel te veel) gingen we alle vier in hanbok en op de foto met onze instructrices. Zo'n hanbok doet niets voor je figuur, maar je kunt er volgens mij wel weer heel makkelijk een tweelingzwangerschap in verbergen ;-)

Een van de instructrices ging ons voor naar de verdiepingen waar het tteok-museum was en vertelde over alle verschillende soorten tteok (rijstkoek) en over de speciale gelegenheden waarbij deze gemaakt en gegeten worden. Er is meer achter een rijstkoekje dan je op het eerste oog zou denken......

Inmiddels was het een flink eind in de middag en nadat we de dames bedankt hadden en onze kookboekjes, dvd en verdere informatie over Koreaans koken hadden gekregen zijn Bibbi (de Zweedse cursiste) en ik in één rechte streep naar een thee/koffietentje gegaan. We hadden om negen uur voor het laatst iets gedronken, dus het smaakte goed.

Nadat ik Bibbi de weg naar Jogyesa had gewezen en we emailadressen uitgewisseld hadden, ben ik in het hotel eerst maar eens flink wat water gaan drinken mét twee paracetamol. Uurtje liggen daarna hielp. Het gemak van de meegebrachte kimbap kwam nu erg goed uit. Meer dan genoeg voor een maaltijd.

Toen het donker was ben ik toch even richting Cheonggyecheon gelopen en jawel: de lantaarns waren aan. Het was me nu te druk om beneden langs het water te lopen, dus heb ik alles van bovenaf gezien. Vandeweek ga ik het hele traject nog een keer bekijken, maar dan heeft half Seoul geen vrij weekeind.


  • 01 November 2013 - 20:07

    Saskia Vermeer:

    Ha die Willy,
    wat een prachtige foto's weer, vooral van die lantaarns. Je geniet zo te zien met volle teugen !
    Veel plezier nog met alles.
    Gr Sas

  • 02 November 2013 - 11:17

    Anthoinette:

    Kokkie Willy,

    wat je gemaakt hebt tijdens de kookles, zag er heerlijk uit en jij trouwens ook in de rooie baadje.
    Genoten van de schitterende lantaarnfoto's, smaakt naar meer en de slotenfoto's zijn ook juweeltjes. Alles waar jij je oog of lens op laat vallen is bijzonder, krijg een zeer goede indruk van (straat)leven en de cultuur aldaar. Hartelijke groeten, Net.

  • 04 November 2013 - 13:18

    Els:

    Leuk ieder jaar weer nieuwe lantaarns te zien. De fantasie is eindeloos.
    Geniet maar heerlijk verder. groetjes els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 179258

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: