zondag 30 oktober: Koreaanse weekeindfile - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu zondag 30 oktober: Koreaanse weekeindfile - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

zondag 30 oktober: Koreaanse weekeindfile

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

30 Oktober 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Dat was leuk bedacht: vandaag, zondag, naar de Donghwasa, boeddhistische tempel bijna boven aan de berg Palgong. [Palgongsan dus, want de 'san' staat voor 'berg']. Ik wist dat de Daegu-city-tourbus deze tempel op het lijstje had staan, dus kon gemakkelijk opstappen bij het dichtbijgelegen Dongdaegu-station. Dit in het kader van niet al te veel lopen vandaag om de nog immer dikke voet te ontzien.
Het eerste stuk ging flitsend, maar toen we eenmaal bij de berg kwamen begreep ik wat de begeleider op de bus had bedoeld met 'one hour late today'. Ik dacht er eerder niets bij, want de bus was keurig op tijd vertrokken. Omdat Koreanen als ze vrij zijn niets liever doen dan hiken en dan in vol ornaat, met stokken, rugzak, handschoenen en meestal felgekleurde outdoor-outfit, was het vreselijk druk die berg op.
Het filerijden ging overigens heel gedisciplineerd. Weinig duwen en toeteren. Dat was een half uur extra reistijd, maar ja, ik had toch besloten om vandaag maar naar een plek te gaan op de route van deze bus, dus dat was niet zo erg. Uiteindelijk werd ik iets eerder de bus uit gezet dan bij de ingang van de tempel, maar als de chauffeur dat stukje heen en terug nog had moeten kruipen met die bus, dan had dat zeker nog een half uur geduurd. Nu heb ik dat stukje in zeven of acht minuten gelopen. Al met al zijn er bij en rond die tempel natuurlijk nog heel veel hellingen, trappen en klauterpartijen te gaan. Dat is altijd zo met tempels.
Ik had nog een zelfbedacht 'klusje' te doen: stenenstapeltje maken en deze keer niet eentje, maar twee, broer en zus. De stapeltjes leunen tegen elkaar aan en delen zelfs wat steentjes. Niet van de grond af opgebouwd, maar zoals goed gebruik is: voortgebouwd op kleine stapeltjes die er lagen of stonden. Deze had een goed fundament. Daar moet je niks aan doen en gebruiken ;-)
Ook bij de tempel was het veel drukker dan ik verwacht had. Veel gezinnen met kinderen, maar ook groepjes tieners die op deze manier de zondagmiddag doorbrengen. Apart aangeklede hondjes ook. Veel mensen gingen toch ook nog even buigen en knielen in de tempels. Waar dat gaande was heb ik me beperkt met fotograferen, want dat voelt als 'aapjes kijken' en daar hou ik niet van. Op een van de foto's waar buiten voor het grote Boeddhabeeld geknield wordt zie je rechts naast iemand die keurig knielt een jonge meid voorover op haar buik liggen met haar benen in de lucht vanaf haar knieen. Alsof ze op haar strandlaken op Scheveningen ligt. Niemand maakt daar overigens een probleem van. Ook Boeddha heeft allerlei kostgangers. Ik ben niet zo van het knielen en bidden en zoveel keer ergens omheen lopen en allerlei teksten opdreunen, maar de rest van het Boeddhisme in de zin van respect voor alles wat leeft en beetje aardig zijn voor alles en iedereen [even de simpele versie ;-) ] spreekt me wel aan. Maar als ze dan botjes van 'de echte Boeddha' in dat enorme beeld gaan stoppen, dan lijkt het weer heel erg op de relikwiekastjes in kerken en kathedralen.
Op de terugweg moest ik op hetzelfde kruispunt waar ik uit de bus 'gegooid' was weer wachten. Ook toen nog een ononderbroken file. Wachten duurt altijd lang, maar nu heb ik veel plezier gehad van een oefeningetje dat ik op de dinsdagochtend geleerd heb en dat nu, met rugzak op, veel beter ging dan in de gymzaal van de Schelft. Voortaan maar rugzakje mee naar de les?
Eenmaal in de bus gingen we nog door naar de eindhalte, Palongsan. Daar was een zangfestival aan de gang en vanuit de bus zag ik rijen mensen staan. Ik dacht dat die in de rij stonden voor iets te eten misschien, maar toen we langs de rij verder kwamen, bleek het een enorme rij te zijn voor de bushalte. Overigens kunnen zelfs de Engelsen nog een puntje zuigen aan het gedisciplineerde wachten. De bolhoeden en paraplu's waren hier rugzakken en wandelstokken.
We werden na een mooie rit met veel kleur in de bomen en een prachtige ondergaande zon, om de files te vermijden, afgezet aan de personeelsingangkant van het station en werden binnengeleid naar de centrale hal. Slim van de chauffeur, want voor het station was het nog een puinhoop. Ook hier geldt dat als iedereen vrij is en wil genieten van de natuur, die stukken natuur eigenlijk overbelast zijn door het te grote aantal mensen. Het lijkt het Hollands Duin op een zondagmorgen wel. Daarom zoek ik ook nog steeds een baan waar ik in het weekeind kan werken en doordeweek vrij ben ;-)
Omdat ik de laatste paar dagen de lunch oversla had ik best trek gekregen. Aan een stalletje waar mandu gestoomd werd ben ik aangeschoven en heb het me heerlijk laten smaken. In het hotel had ik nog yoghurt van de supermarkt, dus ik ga niet met knorrende maag naar bed straks. Acht uur tijdverschil nu tussen Korea en Nederland. Koreanen doen namelijk niet aan winter- of zomertijd, dus hier blijft het altijd hetzelfde. Ik heb dus maar de helft van mijn horloge hoeven aanpassen vanmorgen.

Alle foto's van vandaag bijgevoegd onder deze link:
https://picasaweb.google.com/101783544665887710653/Herfst2011De8eKeerNaarKorea?authuser=0&authkey=Gv1sRgCO7Au4yAqeWqGQ&feat=directlink

  • 30 Oktober 2011 - 13:24

    Madelon:

    Wat een prachtige plek en foto's en...dankjewel!!!

  • 30 Oktober 2011 - 14:07

    TDw:

    Willy, waarom laat je niet een paar naalden zetten, dan ben je van de last af.
    Zij hebben zoveel ervaring daarmee.
    Verbind het met een rekverband om wat steun te geven tijdens het lopen, wees niet alleen crea met stenen stapelen maar ook om jezelf te ontlasten van je pijn/klacht!!!!
    Geniet verder en maak nog maar heel veel mooie foto's.

  • 30 Oktober 2011 - 17:38

    Margaret:

    Ha Willy, even ''bijgelezen' , liep een paar dagen achter. Tis weer genieten: je verhalen en prachtige foto's. Leuk dat je het stafje al gescoord hebt! Welke oefening heb je gedaan tijdens 't wachten, de kraanvogel :-) ?? Fijne tijd verder, veel liefs Margaret PS dat is een goeie tip van tDw, gelijk ook weer een mooi verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 178644

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: