vrijdag 28 oktober: reisdag Seoul - Dongdaegu - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu vrijdag 28 oktober: reisdag Seoul - Dongdaegu - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Willy Salemink - WaarBenJij.nu

vrijdag 28 oktober: reisdag Seoul - Dongdaegu

Door: Willy

Blijf op de hoogte en volg Willy

28 Oktober 2011 | Zuid-Korea, Seoel

Vanmorgen had ik maar een wekkertje gezet. Om 11 uur moet je de kamer uit zijn en ik had mijn oog laten vallen op de trein van 11.50 uur van Seoul naar Dongdaegu. Dat is ruim drie-en-een-half uur treinen. Ik was natuurlijk te vroeg; altijd zo, maar ik zou het ook niet anders willen. Op de valreep was de dochter van de 'madam' van het rose-gekleurde hotel waar ik verbleef weer present. Ik had haar nog niet gezien deze reis. Zij regelt altijd de reserveringen, want is de enige die een paar woorden Engels spreekt. Om het mezelf makkelijk te maken heb ik voor de laatste vier nachten ook maar Jongnowon gereserveerd. Omdat dat weekeind de lichtjesparade en lantaarnopstellingen zijn [ja, ik val weer met mijn neus in de boter] zou het best kunnen dat net als vorig jaar of het jaar daarvoor veel hotels vol zijn voor dat weekeind. Nu heb ik van 2 tot 6 november besproken. Ook lekker dicht bij de festiviteiten.
Het was goed dat ik vandaag niet veel hoefde te lopen, want mijn linkervoet is pijnlijk. Ik ging al op reis met een beurse plek en zwelling en met wat arnica smeren bleef het redelijk in vorm. Maar de trappen en klauterpartijen en lange wandeling die ik gisteren in Suwon heb gedaan [en ook nog op de 'verkeerde'schoenen] hebben het geen goed gedaan. Dik, rood, pijnlijk en warm. Misschien dat ik zelfs morgen een dagje tam-an moet doen om mijn voet de gelegenheid te geven te herstellen en te slinken. En straks eens kijken of een koud voetbad wil helpen.
Onderweg in de trein heb ik eerst een heerlijke tuk gedaan. Het eerste stuk is niet fraai: voorstadbebouwing en weinig groen. Na een uur of anderhalf wordt het landschap mooi. Langs de spoorlijn zie je dat er veel nieuw gebouwd is of van een nieuw dak voorzien. De rijstvelden staan voor een deel nog vol met rijpe aren. Die velden zijn uit de verte helder geel. De velden die iets meer beige of bruin zijn, blijken bij dichterbij komen uit stoppels te bestaan. Ook zie je her en der een vrijwel kale boom met felrode vruchten: de kam! Als je met kinderen in die trein zou zitten dan is een spelletje 'kruisen op kerken tellen' een geheid zodanig arbeidsintensief gebeuren dat ze zich niet vervelen. Je hebt er pen en papier bij nodig, omdat het niet in de tientallen, maar in de hondertallen loopt. Sommige kerken zijn gebouwd als miniaturen van grote kathedralen. Andere kerken zijn onderdeel van een groter gebouw, waarbij er een torentje op een klein flatgebouw zit, beneden winkels en eerste etage ook en dan is waarschijnlijk de tweede etage de kerkzaal. Efficiënt bouwen wel.
Na het uitstappen op station Dongdaegu ben ik eerst even naar het voor het station gelegen kantoortje van de plaatselijke VVV gelopen. Kaartje gekregen en een folder van de diverse City Tours per bus. Dat hebben ze hier wel heel makkelijk geregeld. Als je simpelweg een kaartje koopt voor die bus dan kun je de hele dag bij diverse musea, tempel, berg etc. uitstappen en weer instappen als je verderop wilt. Er zit ongeveer een uur tussen de bussen. Ik wilde met die tour nog een keer naar het enorme tumuli-park, maar omdat dat een omgeving is die je niet goed kunt ervaren als je niet flink van het gebaande pad af gaat en een stuk loopt, denk ik dat ik dat misschien maar even moet uitstellen vanwege mijn voet. Ook niet erg. Ik hoef woensdag hier pas weer weg.
De hotelkamer is supergroot en luxe. Wel even heel iets anders dan in Seoul. En dan kost het niet eens veel meer. Voor die vijf dagen ben ik hier zo'n 120 tot 130 euro kwijt. Met een rond bed, twee computers, een enorm beeldscherm van de televisie zitje, kaptafel, stapel handdoeken [in Seoul slechts 1], badjas, koffie en thee op de kamer. Ook wel weer even lekker na het eenvoudiger kamperen in Seoul.
De mensen hier zijn veel meer 'naturel' dan in Seoul. Geen meisjes met pruillipjes die aan de arm van een jongen hangen alsof ze hun eigen gewicht niet kunnen dragen. Kan soms ook niet als je ziet wat er voor een hakjes onder de damesschoenen zitten... Hier is men ook wel modieus gekleed, in elk geval de jongeren, maar dan veel meer van een 'no nonsense'-stijl.
Vanavond heb ik een heerlijke bibimbap gegeten. Het was bij een eettentje waar een koe op de gevel stond geschilderd. Die zijn hier schaars: er zijn meer varkentjes en kippen geschilderd en dus ook geserveerd.Toen ik de bibimbap kreeg zat er een enorme rode klodder in het midden waar ik een ei verwachtte. Omdat ik dacht dat men beetje schielijk geweest was met rode pepersaus gieten, heb ik dat er eerst even af gedaan voor ik alles ging doorroeren. Maar toen ik het rode goedje ging proeven bleek het heerlijk -maar klein beetje scherp-gemarineerd dun gesneden rundvlees te zijn: de eerste carpaccio-bibimbap die ik genoten heb. En genieten was het. Je krijgt er ook van allerlei bijgerechten bij. De groene pepers vind ik inmiddels lekker met wat sojapasta. Het schaaltje met tien [!] knoflooktenen heb ik slechts tot 8 teruggebracht. Maar aan de tafeltjes links en rechts naast me zag ik de knoflooktenen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Na een lekkere bak koffie heb ik nog even de plaatselijke supermarkt aangedaan. Oh oh, wat jammer dat mijn koffer nu al bijna niet meer dicht ging. Ik zou zo van allerlei lekkere dingen willen meenemen. Maar invoeren mag vaak ook niet eens, dus dan maar een keer naar Spaanse polder naar de KTDC of naar Amstelveen naar Mom-n-the-kitchen aan het Kostverlorenhof. [Ja, dit is een tip!...Zij maakt ook een prima bibimbap]
Verder ga ik zo maar eens met mijn pootje in het koude water en dan omhoog. Misschien dat het dan morgen weer wat geslonken is.
In de supermarkt een enorme 'pae' gescoord. Dat moet lukken in 5 dagen...Er lag ook kam, maar dan in te grote dozen. Ik hoop nog zo'n straatverkoper tegen te komen die er vijf of zes tegelijk verkoopt.
Inmiddels is het al weer negen uur in de avond. In NL dus 14.00 uur. Nu nog even uitvogelen hoe dat na dit weekeind is, want ik ben er nooit zo goed in om te bedenken of de klok in het najaar nou d'ene of d'andere kant op gaat.
Marianne: gefeliciteerd! Niet vergeten dus, ondanks de vakantie-hersenverweking ;-)

De weersverwachting in Daegu zie je hier:
http://www.weather-forecast.com/locations/Taegu/forecasts/latest
[misschien toch nog Rie's advies opvolgen...morgen...plu...of wachten tot dat over is?!]

Picasa-foto's hier:
https://picasaweb.google.com/101783544665887710653/Herfst2011De8eKeerNaarKorea?authuser=0&authkey=Gv1sRgCO7Au4yAqeWqGQ&feat=directlink

  • 28 Oktober 2011 - 14:24

    Joep:

    Ha Willy,
    Wat een lekkere eten-foto's !
    Dan maar een keertje lunchen bij "Mom in the Kitsch ehh kitchen" gevolgd door bezoekje aan Cobra Museum ? Is dat trouwens een "Hello Kitty " telefoon daar op het hoteltafeltje ?
    Beterschap voor je voetje, doe voorzichtig, alhoewel dat doe je toch niet.
    Kus

  • 28 Oktober 2011 - 14:42

    Marianne:

    Ha Willy, dank je wel voor je felicitatie en je e-card, errug schattig! Net alles klaargezet voor mn feestje. Ik lig nu heerlijk languit op de bank, laptopje erbij en jouw verslag te lezen. Je hebt het weer prima naar je zin, goed zo, hoop dat je voet snel weer normale proporties heeft! Wens je nog veel vakantieplezier! Groetjes van de jarige

  • 28 Oktober 2011 - 17:49

    Daphne:

    Veel beterschap met je voet. Modern daar hoor!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willy

Ik hoop steeds weer terug te kunnen gaan naar Korea, het land van de ochtendstilte.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 178822

Voorgaande reizen:

13 Maart 2019 - 25 Maart 2019

Maart 2019; de 21e keer naar Korea

25 Oktober 2018 - 06 November 2018

De 20e keer naar Korea, herfst 2018

11 Oktober 2017 - 25 Oktober 2017

De 19e keer naar Korea; oktober 2017

23 April 2017 - 08 Mei 2017

de 18e keer naar Korea-nu met zijn 5-en

03 November 2016 - 14 November 2016

de 17e keer naar Korea [november 2016]

13 April 2016 - 28 April 2016

de 16e keer naar Korea...[april 2016]

03 September 2015 - 18 September 2015

15e x naar Korea in september 2015

21 Oktober 2014 - 04 November 2014

herfst 2014--> de 14e reis naar Korea

02 Mei 2014 - 15 Mei 2014

Voor de 13e keer naar Korea - voorjaar 2014

27 Oktober 2013 - 10 November 2013

12e reis naar Korea: herfst 2013

26 April 2013 - 10 Mei 2013

Met zijn vieren naar Korea, reis 11 voorjaar 2013

28 Oktober 2012 - 10 November 2012

de tiende keer naar Korea; herfst 2012

28 April 2012 - 10 Mei 2012

2012- de negende keer naar Korea

22 Oktober 2011 - 06 November 2011

herfst 2011: voor de 8e keer naar Korea

23 April 2011 - 08 Mei 2011

Voor de 7e keer naar Korea: voorjaar 2011

22 Oktober 2010 - 08 November 2010

herfst 2010: mijn zesde reis naar Korea

25 Oktober 2009 - 14 November 2009

Mijn vijfde reis naar Korea

29 Oktober 2008 - 08 November 2008

Mijn vierde reis naar Korea

Landen bezocht: